Czech version of Rey Auditory Verbal Learning test : Normative data
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F14%3A10282504" target="_blank" >RIV/00216208:11110/14:10282504 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00023752:_____/14:43914503 RIV/00064165:_____/14:10282504
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13825585.2013.865699" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/13825585.2013.865699</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13825585.2013.865699" target="_blank" >10.1080/13825585.2013.865699</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Czech version of Rey Auditory Verbal Learning test : Normative data
Popis výsledku v původním jazyce
The present study provides normative data stratified by age for the Rey Auditory Verbal Learning test Czech version (RAVLT) derived from a sample of 306 cognitively normal subjects (20-85 years). Participants met strict inclusion criteria (absence of anyactive or past neurological or psychiatric disorder) and performed within normal limits on other neuropsychological measures. Our analyses revealed significant relationships between most RAVLT indices and age and education. Normative data are provided not only for basic RAVLT scores, but for the first time also for a variety of derived (gained/lost access, primacy/recency effect) and error scores. The study confirmed a logarithmic character of the learning slope and is consistent with other studies. Itenables the clinician to evaluate more precisely subject's RAVLT memory performance on a vast number of indices and can be viewed as a concrete example of Quantified Process Approach to neuropsychological assessment.
Název v anglickém jazyce
Czech version of Rey Auditory Verbal Learning test : Normative data
Popis výsledku anglicky
The present study provides normative data stratified by age for the Rey Auditory Verbal Learning test Czech version (RAVLT) derived from a sample of 306 cognitively normal subjects (20-85 years). Participants met strict inclusion criteria (absence of anyactive or past neurological or psychiatric disorder) and performed within normal limits on other neuropsychological measures. Our analyses revealed significant relationships between most RAVLT indices and age and education. Normative data are provided not only for basic RAVLT scores, but for the first time also for a variety of derived (gained/lost access, primacy/recency effect) and error scores. The study confirmed a logarithmic character of the learning slope and is consistent with other studies. Itenables the clinician to evaluate more precisely subject's RAVLT memory performance on a vast number of indices and can be viewed as a concrete example of Quantified Process Approach to neuropsychological assessment.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
FH - Neurologie, neurochirurgie, neurovědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/NT13145" target="_blank" >NT13145: Národní normativní studie kognitivních determinant zdravého stárnutí</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Aging, Neuropsychology, and Cognition
ISSN
1382-5585
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
693-721
Kód UT WoS článku
000342292100003
EID výsledku v databázi Scopus
—