Development, Validity, and Normative Data Study for the 12-Word Philadelphia Verbal Learning Test [czP(r)VLT-12] Among Older and Very Old Czech Adults
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F14%3A10282506" target="_blank" >RIV/00216208:11110/14:10282506 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00023752:_____/14:43914616 RIV/00064165:_____/14:10282506
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13854046.2014.952666" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/13854046.2014.952666</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13854046.2014.952666" target="_blank" >10.1080/13854046.2014.952666</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Development, Validity, and Normative Data Study for the 12-Word Philadelphia Verbal Learning Test [czP(r)VLT-12] Among Older and Very Old Czech Adults
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of the present study was to assess the validity of a 12-word Czech version of the Philadelphia (repeatable) Verbal Learning Test [czP(r)VLT-12]. The construction of the czP(r)VLT-12 was modeled after the California Verbal Learning Test (CVLT) andthe nine-word Philadelphia (repeatable) Verbal Learning Test [P(r)VLT]. The czP(r)VLT-12 was constructed from a large corpus of old (60-74) and very old (75-96) Czech adults (n = 540). Participants met strict inclusion criteria for the absence of any active or past neurodegenerative disorders and performed within normal limits on other neuropsychological measures. Principal component analysis (PCA) and correlations between czP(r)VLT-12 factor structure and other memory tests were conducted. The czP(r)VLT-12 produced a four-factor solution, accounting for 70.90% of variance, with factors related to: (1) recall, (2) extra-list intrusion errors/recognition foils, (3) interference, and (4) acquisition rate; a solution similar to the CVLT a
Název v anglickém jazyce
Development, Validity, and Normative Data Study for the 12-Word Philadelphia Verbal Learning Test [czP(r)VLT-12] Among Older and Very Old Czech Adults
Popis výsledku anglicky
The aim of the present study was to assess the validity of a 12-word Czech version of the Philadelphia (repeatable) Verbal Learning Test [czP(r)VLT-12]. The construction of the czP(r)VLT-12 was modeled after the California Verbal Learning Test (CVLT) andthe nine-word Philadelphia (repeatable) Verbal Learning Test [P(r)VLT]. The czP(r)VLT-12 was constructed from a large corpus of old (60-74) and very old (75-96) Czech adults (n = 540). Participants met strict inclusion criteria for the absence of any active or past neurodegenerative disorders and performed within normal limits on other neuropsychological measures. Principal component analysis (PCA) and correlations between czP(r)VLT-12 factor structure and other memory tests were conducted. The czP(r)VLT-12 produced a four-factor solution, accounting for 70.90% of variance, with factors related to: (1) recall, (2) extra-list intrusion errors/recognition foils, (3) interference, and (4) acquisition rate; a solution similar to the CVLT a
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
FH - Neurologie, neurochirurgie, neurovědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/NT13145" target="_blank" >NT13145: Národní normativní studie kognitivních determinant zdravého stárnutí</a><br>
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Clinical Neuropsychologist
ISSN
1385-4046
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
7
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
1162-1181
Kód UT WoS článku
000343421300007
EID výsledku v databázi Scopus
—