Výukové případové studie a jejich využití
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F16%3A10326807" target="_blank" >RIV/00216208:11150/16:10326807 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_1_05.pdf" target="_blank" >http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_1_05.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2016.16" target="_blank" >10.14712/23363177.2016.16</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výukové případové studie a jejich využití
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje současné poznatky o případových studiích, které se používají pro pedagogické, nikoli výzkumné účely. Konstatuje, že se v České republice případové studie využívají na vysokých školách při výuce řady studijních oborů, ale jen minimálně při přípravě budoucích učitelů. Výklad nejprve definuje pojem výuková případová studie a poté charakterizuje její funkce a možné typy. Podrobněji rozebírá strukturní složky výukové případové studie a ilustruje je konkrétním příkladem. Obecný výklad je doplněn o příklady případových studií, které se užívají (především v USA) pro výuku psychologie u budoucích učitelů a budoucích psychologů. Nedílnou součástí kvalitní výukové případové studie je didaktický manuál pro učitele. Výklad proto přibližuje i jeho strukturu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že výukové případové studie nemusejí vytvářet pouze učitelé, ale také (pod jejich vedením) studenti. Kromě výčtu výhod případových studií jsou v závěru shrnuty i jejich slabé stránky. Podstatné je, že výukové případové studie posluchačům vysokých škol konkretizují obecné pojmy a obecné zákonitosti, přibližují jim typy problémů, které je v praxi čekají, učí je profesionálnímu uvažování a kvalifikovanému rozhodování.
Název v anglickém jazyce
Instructional Case Studies and Their Use
Popis výsledku anglicky
This paper summarizes the current knowledge of case studies, which are used for teaching, not for research purposes. The author states that in the Czech Republic, case studies are used by universities for teaching in a number of fields of study but only minimally in education of future teachers. At first the concept of the instructional case study is defined, then its function and possible types of them are characterized. Then, in greater detail, the structural components of the instructional case study are analyzed and illustrated with a concrete examples. The general explanation is supplemented by examples of case studies that are used (especially in the US) for teaching psychology for future teachers and psychologists. An integral part of a good instructional case study is a teaching note. Therefore the explanation gets closer to its structure as well. Experience from abroad shows that instructional case studies may not be created by teachers only, but (under teacher's supervision) by students as well. In the conclusion of the study both the advantages and disadvantages of the case studies are summarized as well. It is essential that general concepts and general regularities of the instructional case studies are put in concrete terms, and students of universities may learn about various problems that await them in practice and also acquire professional way of thinking leading to informed decisions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
121-139
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84994689592