Integration of european and oriental teaching methods in the university discipline “workshop on musical creativity”
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F23%3A43969794" target="_blank" >RIV/49777513:23420/23:43969794 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://musart-edu.ru/muzykalnoe-iskusstvo-i-obrazovanie-2023-tom-11-2/" target="_blank" >http://musart-edu.ru/muzykalnoe-iskusstvo-i-obrazovanie-2023-tom-11-2/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Integraciya evropejskih i vostochnyh metodov obucheniya v vuzovskoj discipline «praktikum po muzykal'nomu tvorchestvu»
Popis výsledku v původním jazyce
V stat'e na primere neskol'kih tematicheskih blokov raskryvaetsya avtorskaya koncepciya prepodavaniya predmeta «Praktikum po muzykal'nomu tvorchestvu» v programme podgotovki budushchih uchitelej muzyki, razrabotannoj dlya obucheniya studentov na Pedagogicheskom fakul'tete Zapadnocheshskogo universiteta v g. Pl'zen'. Predstavlena razvyornutaya harakteristika kazhdoj temy s opisaniem eyo teoreticheskoj i prakticheskoj sostavlyayushchih. Dayutsya konkretnye metodicheskie rekomendacii, privodyatsya zadaniya na ovladenie izuchaemymi muzykal'no-pedagogicheskimi koncepciyami, a takzhe na razvitie tvorcheskogo potenciala studentov. Na primere obrashcheniya k indijskoj i yaponskoj tradiciyam pokazany unikal'nye osobennosti ne tol'ko evropejskih, no i drevnevostochnyh metodov obucheniya, a takzhe vozmozhnosti ih kombinirovaniya pri znakomstve s yaponskoj muzykoj. V kachestve primera predstavlena metodika razuchivaniya melodij yaponskih detskih pesen po metodu Z. Kodaya, s vklyucheniem improvizacii akkompanementa v yaponskih modal'nyh ladah na instrumentah K. Orfa, a takzhe plasticheskogo intonirovaniya po metodike E. ZH. Dal'kroza.
Název v anglickém jazyce
Integration of european and oriental teaching methods in the university discipline “workshop on musical creativity”
Popis výsledku anglicky
Using the example of several thematic blocks, the article reveals the author’s concept of teaching the subject “Workshop on Musical Creativity” in the training program for future music teachers developed for teaching students at the Pedagogical Faculty of the Western Bohemian University in Pilsen. A detailed description of each topic with a description of its theoretical and practical components is presented. Specific methodological recommendations are given, tasks are given to master the studied musical and pedagogical concepts, as well as to develop the creative potential of students. Using the example of an appeal to Indian and Japanese traditions, the unique features of not only European, but also ancient Eastern teaching methods are shown, as well as the possibility of combining them when getting acquainted with Japanese music. As an example, the method of learning the melodies of Japanese children’s songs according to the method of Zoltan Kodaly, with the inclusion of improvisation of accompaniment in Japanese modal frets on Carl Orff instruments is presented, as well as plastic intonation by the method of Emile Jaques Dalcroze.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musical Art and Education
ISSN
2309-1428
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
RU - Ruská federace
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
140-160
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85177556804