Senzační masový tisk jako pramen k studiu městského prostoru a jeho obyvatelstva
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F09%3A10121223" target="_blank" >RIV/00216208:11210/09:10121223 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Senzační masový tisk jako pramen k studiu městského prostoru a jeho obyvatelstva
Popis výsledku v původním jazyce
Pražský Ilustrovaný Kurýr (1893-1918) byl prvním českým zástupcem masového obrázkového tisku. Jeho vznik souvisel s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu století. Masový tisk šířil společné povědomí o městě, událostech i jeho obyvatelícha vytvářel tak nový komunikační prostor velkoměsta, využívaný nejširšími vrstvami obyčejných lidí (common people), které se stávaly jeho hlavními čtenáři. Levný populární tisk prolamoval dosavadní kulturní monopol vyšších vrstev a přizpůsoboval se svýmobsahem i názorovým laděním postojům a přesvědčením svých čtenářů. Stával se nepostradatelným průvodcem v procesu modernizace a pomáhal svým čtenářům identifikovat se s moderní městskou civilizací. Populární tisk tak může být důležitým pramenem k poznáníkaždodenní kultury, postojů a vzorů chování masového městského obyvatelstva a zároveň ideálním svědkem o procesu akulturace a identifikace obyvatel s městským prostředím. Díky úzké svázanosti populárního tisku s městským prostředím je mo
Název v anglickém jazyce
Sensation Mass Press as a Source of the Study of the City space and its Inhabitants
Popis výsledku anglicky
The article is dedicated to early sensational pictorial press and its urban readers, as an example of the rising Fin de si?cle popular culture in the Czech lands and its significance for revealing fundamental social and political changes. Towards the endof the 19th century, even the members of lower social classes broadened their economical and cultural potency and thus they became a target audience for implementing new social and political concepts. By the analysing of the popular press and its readers, the situation of the society and its dynamics at the turn of the 20th century is exposed. The industrialization and urbanization brought great changes in the development of culture. The modern popular culture became distinctly urban and it was connected with new urban inhabitants looking for their new common culture. Emerging popular press is analysed as a marker of the new modern urban experience and its social influences. Global pattern of successful mass daily press was adapted for
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Město a městská společnost v procesu modernizace 1740-1918
ISBN
978-80-7368-688-8
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
103-113
Počet stran knihy
399
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—