Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10190478" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10190478 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je věnován situaci přelomu 19. a 20. století, kdy se v českých zemích začala rozvíjet populární kultura. Probíhající rychlá industrializace a s ní spojená urbanizace vyvolala mohutné přesuny venkovanů do měst, díky čemuž došlo k rozkladu jejich původních kulturních zvyklostí. Masa obyčejných lidí si proto začala hledat nové způsoby zábavy a vytvářet nové kulturní vzorce odpovídající jejich novému způsobu života. Stmelujícím elementem nových městských vrstev se tak stala masově šířená populární kultura. Ve svém příspěvku předkládám hypotézu, že se populární kultura ve své masové formě objevila u nás na přelomu 19. a 20. století, kdy se díky výše zmíněným socio-ekonomickým fenoménům zformovala masa neelitních městských obyvatel, pro kterou vznikající kulturní průmysl začal nabízet či vytvářet vhodné produkty. Tento rozvoj je demonstrován na příkladech šestákového tisku a dechové hudby. Zmíněny jsou i sešitové romány, šantány a další dobové fenomény rodící se masové populární kultu
Název v anglickém jazyce
The Emergence of popular culture in the Czech lands in the turn of the 20th century
Popis výsledku anglicky
The paper is dedicated to the Fin de si?cle popular culture and society in Czech lands. The industrialization and urbanization brought great changes in the development of culture. The modern popular culture became distinctly urban and it was connected with new urban inhabitants looking for their new common culture. There is presented a hypothesis, that these important processes both in social and culture sphere took came out around the turn of the 20th century, with the emergence of mass society, firstly in urban areas, for whom the arising culture industry started to offer its products. The development is demonstrated on examples of penny press and brass music. Dime novels, café chantants and other phenomena of early Czech popular culture are mentioned as well.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Populární kultura v českém prostoru.
ISBN
978-80-246-2192-0
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
88-104
Počet stran knihy
328
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—