Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10190478" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10190478 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Počátky populární kultury v českých zemích na přelomu 19. a 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek je věnován situaci přelomu 19. a 20. století, kdy se v českých zemích začala rozvíjet populární kultura. Probíhající rychlá industrializace a s ní spojená urbanizace vyvolala mohutné přesuny venkovanů do měst, díky čemuž došlo k rozkladu jejich původních kulturních zvyklostí. Masa obyčejných lidí si proto začala hledat nové způsoby zábavy a vytvářet nové kulturní vzorce odpovídající jejich novému způsobu života. Stmelujícím elementem nových městských vrstev se tak stala masově šířená populární kultura. Ve svém příspěvku předkládám hypotézu, že se populární kultura ve své masové formě objevila u nás na přelomu 19. a 20. století, kdy se díky výše zmíněným socio-ekonomickým fenoménům zformovala masa neelitních městských obyvatel, pro kterou vznikající kulturní průmysl začal nabízet či vytvářet vhodné produkty. Tento rozvoj je demonstrován na příkladech šestákového tisku a dechové hudby. Zmíněny jsou i sešitové romány, šantány a další dobové fenomény rodící se masové populární kultu

  • Název v anglickém jazyce

    The Emergence of popular culture in the Czech lands in the turn of the 20th century

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is dedicated to the Fin de si?cle popular culture and society in Czech lands. The industrialization and urbanization brought great changes in the development of culture. The modern popular culture became distinctly urban and it was connected with new urban inhabitants looking for their new common culture. There is presented a hypothesis, that these important processes both in social and culture sphere took came out around the turn of the 20th century, with the emergence of mass society, firstly in urban areas, for whom the arising culture industry started to offer its products. The development is demonstrated on examples of penny press and brass music. Dime novels, café chantants and other phenomena of early Czech popular culture are mentioned as well.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Populární kultura v českém prostoru.

  • ISBN

    978-80-246-2192-0

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    88-104

  • Počet stran knihy

    328

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly