Od Brousku ke Kurýru ? česká cesta od lidového tisku k bulvárním deníkům na pozadí vývoje středoevropského tisku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F26482789%3A_____%2F14%3A%230000497" target="_blank" >RIV/26482789:_____/14:#0000497 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od Brousku ke Kurýru ? česká cesta od lidového tisku k bulvárním deníkům na pozadí vývoje středoevropského tisku
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá analýzou vývoje populárního tisku v českých zemích v druhé polovině 19. století a na začátku století 20. Ten je úzce spojen s vytvořením specifické středoevropské varianty tohoto tisku. Globální model nového úspěšného typu masového médiabyl přizpůsoben svým středoevropským čtenářům, jejich specifickým hodnotám, přesvědčením, touhám i politické agendě. V analyzovaném období i nejníže postavené společenské skupiny rozšířili své možnosti ekonomického i kulturního rozvoje a tím i schopnoststát se příjemci nové společné kultury vytvářené díky procesům rychlé industrializace a urbanizace. Autor ukazuje, jak se vydavatelé pokoušeli podchytit nové městské publikum pomocí převzaté a přizpůsobené formule senzačního tisku, tedy jak se své méněvzdělané a méně zkušené čtenáře snažili informovat, bavit a ovlivňovat.
Název v anglickém jazyce
From Brousek till Kurýr ? the development of Czech mass newspapers from popular press to the illustrated dailies and its Central European preconditions
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to analyse the development of popular press in Czech lands in the second half of the 19th century and Fin de si?cle period. Its progress is closely related to the development of distinctive kind Central European mass pictorialpress. Global patterns of successful mass daily press were adapted to address the Central European audience, its specific local beliefs, values and desires as well as political settings. During analysed era, even the members of lower social classes broadened their economic and cultural potency and thus capacity to absorb the development of new common culture generated by the rapid industrialization and urbanization. The author demonstrate the way, how publishers tried to capture a new urban audience, and their attempts to develop a formula, how to inform, entertain and persuade their less educated and less experience audience from lower strata.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mediální studia
ISSN
1801-9978
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
149-173
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—