Cognitive and glottodidactical aspects of Czech-Polish syntactic interferences
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F09%3A10194770" target="_blank" >RIV/00216208:11210/09:10194770 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
polština
Název v původním jazyce
Kognitywne i glottodydaktyczne aspekty czesko-polskich interferencji składniowych
Popis výsledku v původním jazyce
Artykuł poświęcony jest problematyce nauczania składni języka polskiego rodzimych użytkowników języka czeskiego, którzy posługują się językiem polskim jako obcym.
Název v anglickém jazyce
Cognitive and glottodidactical aspects of Czech-Polish syntactic interferences
Popis výsledku anglicky
Language errors made by non-native speakers are generated by various factors. From the lack of knowledge about specific grammatical rule, to its false understanding and individual and contextual mistakes that can be explained. Another aspect is the way of categorisation of non-linguistic reality typical for the given output system. In the situation when L1 and L2 categorise the reality differently, the lack of knowledge about a certain rule causes strong and evident interference. The paper analyses syntactic errors made by Czechs speaking Polish as their second language. Apart from the normative analysis, a cognitive interpretation of one of the discussed mistakes will be presented.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů