Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Krajina / obraz / fotografie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10048579" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10048579 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Krajina / obraz / fotografie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Krajina, průsečík přírody a člověka, je od počátku 19. století klíčovým tématem vizuální kultury. Její obraz se stává projekční plochou estetických, filosofických i ideologických poukazů a metaforou lidského vztahování ke světu. Krajinomalba, jejíž rozmach charakterizuje vývoj výtvarného umění 19. století, vtahuje do světa obrazu stále naléhavěji reálnou krajinu, současně však konstituuje rigidní stereotypy a obrazová klišé. Ty přejímá zprvu i krajinářská fotografie, která je doplňuje věcnou dokonalostítechnického zobrazení. Pro krajinomalbu se fotografie stává nejen užitečnou a hojně využívanou pomůckou, ale především závažným protipólem připomínajícím vlastní úkol uměleckého zobrazení. Díky fotografii se tak krajinomalba emancipuje od diktátu topografické závaznosti a nachází nový rozvrh sebe sama. Publikace ilustruje tento vývoj konfrontací reprezentativních děl pilířových tvůrců české krajinářské fotografie a krajinomalby 19. a počátku 20. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Landscape / Image / Photography

  • Popis výsledku anglicky

    At the begining of the 19th century, the landscape as the intersection of nature and man became a seminal theme in the visual arts. The depiction of nature served as a projection of aesthetic, philosophical and ideological concerns and as a metaphor on the interrelationship between man and the natural world. Landscape photography emerged as a specific genre shortly after photography was invented and began to be used in a practical way and adopted the basic approaches to landscape representation as theywere gradually constituted in the field of landscape painting. Owing to photography, landscape painting in the late 19th century became radically emancipated from the dictates of descriptiveness and topographical restraint, and began to seek a new visualartistic language. The publication, acompanying the exhibition of the same name, examines the demarcation of the two art forms by confrontation of the most important czech photographer's and painter's works.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů