Krajina / obraz / fotografie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10048579" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10048579 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krajina / obraz / fotografie
Popis výsledku v původním jazyce
Krajina, průsečík přírody a člověka, je od počátku 19. století klíčovým tématem vizuální kultury. Její obraz se stává projekční plochou estetických, filosofických i ideologických poukazů a metaforou lidského vztahování ke světu. Krajinomalba, jejíž rozmach charakterizuje vývoj výtvarného umění 19. století, vtahuje do světa obrazu stále naléhavěji reálnou krajinu, současně však konstituuje rigidní stereotypy a obrazová klišé. Ty přejímá zprvu i krajinářská fotografie, která je doplňuje věcnou dokonalostítechnického zobrazení. Pro krajinomalbu se fotografie stává nejen užitečnou a hojně využívanou pomůckou, ale především závažným protipólem připomínajícím vlastní úkol uměleckého zobrazení. Díky fotografii se tak krajinomalba emancipuje od diktátu topografické závaznosti a nachází nový rozvrh sebe sama. Publikace ilustruje tento vývoj konfrontací reprezentativních děl pilířových tvůrců české krajinářské fotografie a krajinomalby 19. a počátku 20. století.
Název v anglickém jazyce
Landscape / Image / Photography
Popis výsledku anglicky
At the begining of the 19th century, the landscape as the intersection of nature and man became a seminal theme in the visual arts. The depiction of nature served as a projection of aesthetic, philosophical and ideological concerns and as a metaphor on the interrelationship between man and the natural world. Landscape photography emerged as a specific genre shortly after photography was invented and began to be used in a practical way and adopted the basic approaches to landscape representation as theywere gradually constituted in the field of landscape painting. Owing to photography, landscape painting in the late 19th century became radically emancipated from the dictates of descriptiveness and topographical restraint, and began to seek a new visualartistic language. The publication, acompanying the exhibition of the same name, examines the demarcation of the two art forms by confrontation of the most important czech photographer's and painter's works.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů