Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10071279" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10071279 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony

  • Popis výsledku v původním jazyce

    To bridge the social-reasoning focus of developmental research on irony understanding and the pragmatic focus of research with adult populations, this cross-sectional study examines 5-, 7-, and 9-year-olds' (n=72) developing understanding of both social-cognitive and social-communicative aspects of discourse irony, when compared with adults (n=24). Although 5-year-olds lag behind the other age groups in their reasoning about the speaker's meaning, belief, intention, and motivation, adults are consistently superior to children of all ages on these social-cognitive measures. In contrast, limited age-related differences were found in participants' judgment of the social-communicative functions of irony (how nice, mean, and funny irony is). Our findings help to reconcile previous discrepant claims as to the age when children come to understand irony.

  • Název v anglickém jazyce

    Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony

  • Popis výsledku anglicky

    To bridge the social-reasoning focus of developmental research on irony understanding and the pragmatic focus of research with adult populations, this cross-sectional study examines 5-, 7-, and 9-year-olds' (n=72) developing understanding of both social-cognitive and social-communicative aspects of discourse irony, when compared with adults (n=24). Although 5-year-olds lag behind the other age groups in their reasoning about the speaker's meaning, belief, intention, and motivation, adults are consistently superior to children of all ages on these social-cognitive measures. In contrast, limited age-related differences were found in participants' judgment of the social-communicative functions of irony (how nice, mean, and funny irony is). Our findings help to reconcile previous discrepant claims as to the age when children come to understand irony.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GP406%2F09%2FP305" target="_blank" >GP406/09/P305: Studium vývinu dětského chápání emocí a reprezentace mysli u jiných</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Child Development

  • ISSN

    0009-3920

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2010

  • Číslo periodika v rámci svazku

    81

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus