Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10071279" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10071279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony
Popis výsledku v původním jazyce
To bridge the social-reasoning focus of developmental research on irony understanding and the pragmatic focus of research with adult populations, this cross-sectional study examines 5-, 7-, and 9-year-olds' (n=72) developing understanding of both social-cognitive and social-communicative aspects of discourse irony, when compared with adults (n=24). Although 5-year-olds lag behind the other age groups in their reasoning about the speaker's meaning, belief, intention, and motivation, adults are consistently superior to children of all ages on these social-cognitive measures. In contrast, limited age-related differences were found in participants' judgment of the social-communicative functions of irony (how nice, mean, and funny irony is). Our findings help to reconcile previous discrepant claims as to the age when children come to understand irony.
Název v anglickém jazyce
Children's Understanding of Social-Cognitive and Social-Communicative Aspects of Discourse Irony
Popis výsledku anglicky
To bridge the social-reasoning focus of developmental research on irony understanding and the pragmatic focus of research with adult populations, this cross-sectional study examines 5-, 7-, and 9-year-olds' (n=72) developing understanding of both social-cognitive and social-communicative aspects of discourse irony, when compared with adults (n=24). Although 5-year-olds lag behind the other age groups in their reasoning about the speaker's meaning, belief, intention, and motivation, adults are consistently superior to children of all ages on these social-cognitive measures. In contrast, limited age-related differences were found in participants' judgment of the social-communicative functions of irony (how nice, mean, and funny irony is). Our findings help to reconcile previous discrepant claims as to the age when children come to understand irony.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP406%2F09%2FP305" target="_blank" >GP406/09/P305: Studium vývinu dětského chápání emocí a reprezentace mysli u jiných</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Child Development
ISSN
0009-3920
e-ISSN
—
Svazek periodika
2010
Číslo periodika v rámci svazku
81
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—