Rozpoznávání ironie v textu slyšícími dětmi a dětmi se sluchovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73628046" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73628046 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333207933" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333207933</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozpoznávání ironie v textu slyšícími dětmi a dětmi se sluchovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek vychází ze stejnojmenné bakalářské práce. Jedná se o jednu z prvních studií chápání ironie dětmi se sluchovým postižením na našem území. Pochopení ironie z textu je problematická oblast, zvláště pokud se výzkum týká věku, ve kterém jsou toho děti již schopné. Naše studie se zaměřuje na textovou ironii, kde lze odhalit metaforický záměr pouze z kontextu příběhu. Srovnáváme zde výsledky rozpoznání ironie v textu u skupin slyšících dětí a dětí s vadou sluchu navštěvujících 4.–5. a 8.–9. třídy ZŠ. Kromě toho, zda neslyšící děti jsou z kontextu schopny ironii rozpoznat, nás zajímá také, zda má na rozpoznání vliv druh ironie a zda se schopnost ironii identifikovat případně zlepšuje s věkem, výsledky srovnáváme s jejich slyšícími vrstevníky.
Název v anglickém jazyce
Recognition of irony in text by hearing and hearing-impaired children
Popis výsledku anglicky
This article is based on the bachelor's thesis of the same name. It is one of the first studies of the understanding of irony by hearing-impaired children in our territory. Understanding irony from text is a problematic area, especially when the research is at an age when children are already capable. Our study focuses on textual irony, where metaphorical intent can only be detected from the context of the story. Here, we compare the results of recognizing irony in text in groups of hearing children and children with hearing impairment attending 4.-5. and 8-9 grades. In addition to whether deaf children are able to recognize irony from the context, we are also interested in whether the type of irony has an effect on recognition and whether the ability to identify irony improves with age and compare the results with their hearing peers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Jazyky v pohybu a potenciál změny. Sborník příspěvků z 19.–23. ročníku mezinárodního setkání mladých lingvistů
ISBN
978-80-244-6473-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
216-234
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
15. 5. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—