Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozpoznávání ironie v textu slyšícími dětmi a dětmi se sluchovým postižením

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73628046" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73628046 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333207933" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333207933</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozpoznávání ironie v textu slyšícími dětmi a dětmi se sluchovým postižením

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento příspěvek vychází ze stejnojmenné bakalářské práce. Jedná se o jednu z prvních studií chápání ironie dětmi se sluchovým postižením na našem území. Pochopení ironie z textu je problematická oblast, zvláště pokud se výzkum týká věku, ve kterém jsou toho děti již schopné. Naše studie se zaměřuje na textovou ironii, kde lze odhalit metaforický záměr pouze z kontextu příběhu. Srovnáváme zde výsledky rozpoznání ironie v textu u skupin slyšících dětí a dětí s vadou sluchu navštěvujících 4.–5. a 8.–9. třídy ZŠ. Kromě toho, zda neslyšící děti jsou z kontextu schopny ironii rozpoznat, nás zajímá také, zda má na rozpoznání vliv druh ironie a zda se schopnost ironii identifikovat případně zlepšuje s věkem, výsledky srovnáváme s jejich slyšícími vrstevníky.

  • Název v anglickém jazyce

    Recognition of irony in text by hearing and hearing-impaired children

  • Popis výsledku anglicky

    This article is based on the bachelor&apos;s thesis of the same name. It is one of the first studies of the understanding of irony by hearing-impaired children in our territory. Understanding irony from text is a problematic area, especially when the research is at an age when children are already capable. Our study focuses on textual irony, where metaphorical intent can only be detected from the context of the story. Here, we compare the results of recognizing irony in text in groups of hearing children and children with hearing impairment attending 4.-5. and 8-9 grades. In addition to whether deaf children are able to recognize irony from the context, we are also interested in whether the type of irony has an effect on recognition and whether the ability to identify irony improves with age and compare the results with their hearing peers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Jazyky v pohybu a potenciál změny. Sborník příspěvků z 19.–23. ročníku mezinárodního setkání mladých lingvistů

  • ISBN

    978-80-244-6473-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    216-234

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    15. 5. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku