Zraková paměť u žáků se sluchovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F18%3A10370468" target="_blank" >RIV/00216208:11410/18:10370468 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zraková paměť u žáků se sluchovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Tato publikace se zabývá zrakovým vnímáním, zejména pak zrakovou pamětí a s ní související pozorností u dětí a žáků se sluchovým postižením, které představuje z teoretického hlediska nejdůležitější kompenzační smysl pro tuto skupinu osob. Stěžejní část textu představuje prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na sledování úrovně zrakové paměti a pozornosti u dětí a žáků se sluchovým postižením ve věkové kategorii 6 - 8 let a jejich komparace s výsledky získanými u skupiny slyšících dětí a žáků stejného věkového rozmezí. Pro realizaci výzkumu byly zvoleny čtyři subtesty zaměřené na aktuální stav zrakové paměti a pozornosti, jež jsou součástí dvou standardizovaných testů. Následná analýza získaných dat sloužila k ověření hypotéz o vlivu kompenzačního mechanismu při zpracování zrakových vjemů u osob se sluchovým postižením na úrovni centrální nervové soustavy. Dále jsou zde zpracována a komentována data získaná prostřednictvím dotazníků určených pro pedagogy, které sledují hodnocení komunikačních kompetencí a kompetencí k učení u testovaných probandů. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda skupina dětí a žáků se sluchovým postižením vykazuje oproti skupině slyšících vrstevníků lepší výsledky týkající se zrakové paměti a pozornosti a zda tyto výsledky odpovídají hodnocení v oblasti komunikačních kompetencí a kompetencí k učení ze strany pedagogů pracujících s těmito dětmi a žáky se sluchovým postižením.
Název v anglickém jazyce
VISUAL MEMORY OF PUPILS WITH HEARING IMPAIRMENT
Popis výsledku anglicky
This publication concentrates on visual perception, especially on visual memory and related attention in children and pupils with hearing impairment, which from the theoretical point of view represents the most important compensatory sense for this group of people. The main part of the publication consists in presenting the results of a research survey observing the levels of visual perception and attention in children and pupils in the age group 6 to 8 years old, as well as on comparing them with results achieved by a group of hearing children and pupils of the same age range. For realization of research were choosen four subtests focused on the current state of visual memory and attention. These subtests constitute a part of two standardized tests. The following analysis of the gained data was used to validate our hypotheses regarding the influence of the compensatory mechanism applied when processing visual inputs by people with hearing impairment existing on the level of the central nervous system. Furthermore, the paper provides processed and commented data gained from questionnaires destined for teachers. These questionnaires pursue the evaluation of communicative and learning competencies of the tested study participants. The objective of the research is to verify if the group of children and pupils with hearing impairment demonstrates better results as to visual memory and attention. when compared to the group of their hearing peers. Besides, we wanted to see if these results correspond with the evaluation of communicative and learning competencies made by teachers working with the children and pupils with hearing impairment.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7290-975-9
Počet stran knihy
117
Název nakladatele
Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—