Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10121172" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10121172 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto "psaní navzdory jazyku" však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede.

  • Název v anglickém jazyce

    Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with Beckett's texts written between 1945 and 1953: Watt and his French trilogy (Molloy, Malone Dies, Unnamable). Rather than depicting elements of Beckett's poetics, the study highlights particular moments, in which his writing destroys its own matter. This "writing in spite of language," the verbal/signifying dimension of which is as important as its visual and figural performance, is pursued by a visual reading, an approach I call physiognomy of writing, which outlines the contoursof writing and shows it as a profoundly creative process of crossing itself toward other literary and visual forms. The first part explores the heterogeneous relation between subject and speech, and the hybridity of that subject which makes representation impossible. The second part argues that permanent violence against language and "defiguration" do lead to nothing less than new figures. Taking cue from Lyotard's concept of unreadability signifying visuality in the text, the third part

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a smysl (Word and Sense)

  • ISSN

    1214-7915

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    9

  • Číslo periodika v rámci svazku

    17

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    101-118

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus