Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10121172" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10121172 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto "psaní navzdory jazyku" však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede.
Název v anglickém jazyce
Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable
Popis výsledku anglicky
The article deals with Beckett's texts written between 1945 and 1953: Watt and his French trilogy (Molloy, Malone Dies, Unnamable). Rather than depicting elements of Beckett's poetics, the study highlights particular moments, in which his writing destroys its own matter. This "writing in spite of language," the verbal/signifying dimension of which is as important as its visual and figural performance, is pursued by a visual reading, an approach I call physiognomy of writing, which outlines the contoursof writing and shows it as a profoundly creative process of crossing itself toward other literary and visual forms. The first part explores the heterogeneous relation between subject and speech, and the hybridity of that subject which makes representation impossible. The second part argues that permanent violence against language and "defiguration" do lead to nothing less than new figures. Taking cue from Lyotard's concept of unreadability signifying visuality in the text, the third part
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a smysl (Word and Sense)
ISSN
1214-7915
e-ISSN
—
Svazek periodika
9
Číslo periodika v rámci svazku
17
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
101-118
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—