Zprostředkovaná paměť města : Pražský Illustrovaný Kurýr
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10121225" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10121225 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zprostředkovaná paměť města : Pražský Illustrovaný Kurýr
Popis výsledku v původním jazyce
Na konci 19. století začíná v Praze vycházet deník Pražský Ilustrovaný Kurýr (1893-1918) - první český zástupce levného masového obrázkového tisku. Jeho vznik souvisí s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu století. Industrializace a urbanizace způsobila přesun mnoha lidí z venkova do velkých měst, což rozložilo mnoho tradičních kulturních vazeb a nové městské obyvatelstvo si tudíž vytvářelo stmelující kulturu uspokojující jeho potřeby a nároky. Ve vznikajícím velkoměstském prostředí přestával fungovat tradiční ústní způsob předávání informací a masová média se stala základním komunikačním prostředkem šířícím společné povědomí o městě, událostech i jeho důležitých či zajímavých obyvatelích. Masový tisk tak formoval (a zároveň uchovával) novou paměť velkoměsta a stál u přechodu k mediovanému předávání kolektivní paměti nejširších vrstev.
Název v anglickém jazyce
Mediated Urban Memory : the Prague Illustrated Courier
Popis výsledku anglicky
The author presents the sensational popular press as a type of source which in its time transmitted urban memory on a large scale. He demonstrates the role of popular culture in forming collective memory, using professional literature and also the example of the Prague Illustrated Courier (1893-1918) - the first cheap mass produces pictorial Czech daily. Its emergence was connected with the development of popular culture in the Czech lands at the turn of the 20th century. Industrialisation and urbanisation caused a movement of many people from the countryside to the great cities. This process led to the disappereance of many traditional cultural bonds, and the new urban population therefore produced a socially cementing culture which satisfied its needs and demands. The mass-market press formed and at the same tome preserved a new big-city memory, and it was present at the transition to a mediated dissemination of the collectove memory of the broadest social layers.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Paměť města : Obraz města, veřejné komemorace a historické zlomy v 19.-21. století
ISBN
978-80-87112-22-9
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
67-99
Počet stran knihy
407
Název nakladatele
Etnologický ústav AV ČR, v.v.i., Statutární město Brno - Archiv města Brna, Ústav etnológie SAV
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—