Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zprostředkovaná paměť města : Pražský Illustrovaný Kurýr

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10121225" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10121225 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zprostředkovaná paměť města : Pražský Illustrovaný Kurýr

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na konci 19. století začíná v Praze vycházet deník Pražský Ilustrovaný Kurýr (1893-1918) - první český zástupce levného masového obrázkového tisku. Jeho vznik souvisí s rozvojem populární kultury v českých zemích na přelomu století. Industrializace a urbanizace způsobila přesun mnoha lidí z venkova do velkých měst, což rozložilo mnoho tradičních kulturních vazeb a nové městské obyvatelstvo si tudíž vytvářelo stmelující kulturu uspokojující jeho potřeby a nároky. Ve vznikajícím velkoměstském prostředí přestával fungovat tradiční ústní způsob předávání informací a masová média se stala základním komunikačním prostředkem šířícím společné povědomí o městě, událostech i jeho důležitých či zajímavých obyvatelích. Masový tisk tak formoval (a zároveň uchovával) novou paměť velkoměsta a stál u přechodu k mediovanému předávání kolektivní paměti nejširších vrstev.

  • Název v anglickém jazyce

    Mediated Urban Memory : the Prague Illustrated Courier

  • Popis výsledku anglicky

    The author presents the sensational popular press as a type of source which in its time transmitted urban memory on a large scale. He demonstrates the role of popular culture in forming collective memory, using professional literature and also the example of the Prague Illustrated Courier (1893-1918) - the first cheap mass produces pictorial Czech daily. Its emergence was connected with the development of popular culture in the Czech lands at the turn of the 20th century. Industrialisation and urbanisation caused a movement of many people from the countryside to the great cities. This process led to the disappereance of many traditional cultural bonds, and the new urban population therefore produced a socially cementing culture which satisfied its needs and demands. The mass-market press formed and at the same tome preserved a new big-city memory, and it was present at the transition to a mediated dissemination of the collectove memory of the broadest social layers.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Paměť města : Obraz města, veřejné komemorace a historické zlomy v 19.-21. století

  • ISBN

    978-80-87112-22-9

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    67-99

  • Počet stran knihy

    407

  • Název nakladatele

    Etnologický ústav AV ČR, v.v.i., Statutární město Brno - Archiv města Brna, Ústav etnológie SAV

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly