Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10272330" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10272330 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Emoce jako základní prvek dramatiky jsou v teoretických spisech reflektovány už od antiky. Zásadní roli hrály emoce a vášně, především negativní, u Seneky: hněv se stal předmětem jeho teoretického spisu De ira a zaujímal výrazné místo i jako téma v jehotragédiích. Seneca byl pravděpodobně nejdůležitějším vzorem pro jezuitské dramatiky, nabízí se tedy otázka, jakým způsobem tito autoři pracovali s jeho pojetím hněvu a zuřivosti (jakožto destruktivních emocí), do jaké míry jej přebírali či proměňovali. Jako příklad budou použity hry Karla Kolčavy, které představují jediné souhrnně dochované dramatické dílo jednoho - neanonymního - jezuitského autora vydané tiskem (vyšlo v 6 svazcích v letech 1703-1716) a dá se tudíž předpokládat, že jsou na rozdíl od jiných, jen náhodou dochovaných textů promyšlenější a důkladněji propracované. Tiskem vyšel i soubor Kolčavových didaktických dopisů, který umožňuje srovnání teoretického pojetí hněvu se Senekovým v první části článku, na něž navazuje porov

  • Název v anglickém jazyce

    Seneca's Conception of Anger in the Work of the Jesuit Playwright Karel Kolčava

  • Popis výsledku anglicky

    Emotions and passions, especially the negative ones, played a major role in Seneca's writing: the anger became the object of his philosophical treatise De ira and prevailed also in his tragedies. Seneca was probably the most important model for jesuit playwrigts which implies the question how these authors worked with his conception of anger and rage as destructive emotions, in which measure they took it over or changed it. Jesuit playwrights are represented here by Karel Kolčava whose plays are the only ones published as collected works during his life. In addition, there are (also published) Kolčava's didactic letters, which gives us the opportunity to compare his theoretical view of anger with the Seneca's one in the first part of the article. The realization of these conceptions is then observed on a few examples taken from the respective plays of both authors. Finally a special attention is paid to female characters in rage who are so important in Seneca's tragedies and who can be

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Cornova

  • ISSN

    1804-6983

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    31-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus