Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Procedural and declarative information processing systems in dyslexia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10288554" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10288554 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Procedural and declarative information processing systems in dyslexia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The text introduces the specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis) which was recently described by R. I. Nicolson and A. Fawcett as a new explanation of dyslexia aetiology. The hypothesis focuses on complex information processing systems combining resources from neural circles as well as cognitive functions which offers much broader options to efficient prevention and intervention approaches. A quaziexperimental research study aimed at verification of the SPLD was conducted in the Czech Republic. For this purpose a new research methods was created which was sensitive to language skills and required a transmission from declarative to procedural information processing system. Current results which compare achievements of individuals with dyslexia with intact population suggest a significantly more complicated proceduralisation in the observed target group.

  • Název v anglickém jazyce

    Procedural and declarative information processing systems in dyslexia

  • Popis výsledku anglicky

    The text introduces the specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis) which was recently described by R. I. Nicolson and A. Fawcett as a new explanation of dyslexia aetiology. The hypothesis focuses on complex information processing systems combining resources from neural circles as well as cognitive functions which offers much broader options to efficient prevention and intervention approaches. A quaziexperimental research study aimed at verification of the SPLD was conducted in the Czech Republic. For this purpose a new research methods was created which was sensitive to language skills and required a transmission from declarative to procedural information processing system. Current results which compare achievements of individuals with dyslexia with intact population suggest a significantly more complicated proceduralisation in the observed target group.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0594" target="_blank" >GAP407/12/0594: Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Efficiency and Responsibility in Education 2014: proceedings

  • ISBN

    978-80-213-2468-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    327-334

  • Název nakladatele

    Czech University of Life Sciences, Faculty of Economics and Management

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    5. 6. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku