Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží na české populaci osob s dyslektickými obtížemi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10290118" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10290118 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží na české populaci osob s dyslektickými obtížemi
Popis výsledku v původním jazyce
Text seznamuje s relativně nedávno vyslovenou hypotézou specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza), kterou v souvislosti s objasněním etiologie dyslexie představili R. Nicolson a A. Fawcett. V současné době je realizována kvaziexperimentální výzkumná studie na populaci českých jedinců s dyslexií, která prověřuje platnost uvedené hypotézy. Pro tyto účely byly vytvořeny zcela nové metody sběru dat, které jsou citlivé na užití řeči a jazyka a současně vyžadují proces učení, při němž dochází k přechodu od deklarativního k procedurálnímu systému zpracování informací. Současné výsledky, jež srovnávají výkony jedinců s dyslexií (N = 28) s intaktní populací (N = 47), částečně poukazují na signifikantně obtížnější proceduralizaci informací vesledované cílové skupině.
Název v anglickém jazyce
Dyslexia - verification of the specific procedural learning difficulties hypothesis in the population of Czech individuals with dyslexia
Popis výsledku anglicky
The text describes the specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis) which was recently introduced by R. Nicolson and A. Fawcett as a new explanation of dyslexia etiology. A quaziexperimental research study which aims at verification of the SPLD hypothesis is nowadays conducted in the Czech Republic. For this purpose two new research methods were created which are both sensitive to language skills and they both require a shift from declarative to procedural learning system. Current results which compare achievements of individuals with dyslexia (N = 25) with intact population (N = 50) partially suggest a significantly more complicated proceduralization in the observed target group.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0594" target="_blank" >GAP407/12/0594: Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie pro praxi
ISSN
1803-8670
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
59-77
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—