Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10288546" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10288546 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek seznamuje s relativně novým přístupem k problematice dyslexie - tzv. hypotézou proce-durálních výukových obtíží, kterou před několika lety představili autoři R. Nicolson a A. Fawcett. Teoretická část vymezuje principy deklarativního a procedurálního systému učení, někdy označova-ných pouze jako deklarativní a procedurální paměť, a poukazuje na jejich souvislosti s tradičními dyslektickými obtížemi. Následuje stručné představení výzkumného projektu, který formou expe-rimentální studie prověřoval uvedenou hypotézu obou autorů. Současné výsledky naznačují, že přechod od deklarativního k procedurálnímu zpracování informací se jedincům s dyslexií skutečně nedaří na takové úrovni jako v intaktní populaci. Obě sledované skupiny vykazovaly statisticky vý-znamně odlišné výsledky z hlediska tempa zpracování i chybovosti. V závěru jsou diskutovány mož-nosti praktických dopadů popsaného přístupu při hledání vhodné intervence u jedinců s dyslexií.

  • Název v anglickém jazyce

    Procedural system of learning and dyslexia - new, complex approach to dyslexic difficulties?

  • Popis výsledku anglicky

    The text introduces a rather new approach toward dyslexia - the so called procedural learning diffi-culties hypothesis, which was introduced by R. Nicolson and A. Fawcett in the first decade of this century. A theoretical part of the paper compares declarative and procedural learning systems, sometimes referred to as declarative and procedural memory, and emphasizes their main features and their links to dyslexia. The text then briefly describes an experimental research project which aimed at proving the procedural learning difficulties hypothesis. Our current results show that the transmission from declarative to procedural information processing seems rather difficult in a group of individuals with dyslexia compared to the intact population. The results were statistically signifi-cant when time and an amount of mistakes were considered. Finally the results are discussed from practical perspective, particularly when considering an appropriate intervention for individuals with dyslexia

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0594" target="_blank" >GAP407/12/0594: Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Škola jako místo setkávání 2014 aneb Myslím a cítím, tedy jsem: Sborník příspěvků z konference konané 11. dubna 2014

  • ISBN

    978-80-7308-506-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    112-124

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    11. 4. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku