Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10288546" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10288546 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Procedurální systém učení a dyslexie - nový, komplexnější přístup k dyslektickým obtížím?
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek seznamuje s relativně novým přístupem k problematice dyslexie - tzv. hypotézou proce-durálních výukových obtíží, kterou před několika lety představili autoři R. Nicolson a A. Fawcett. Teoretická část vymezuje principy deklarativního a procedurálního systému učení, někdy označova-ných pouze jako deklarativní a procedurální paměť, a poukazuje na jejich souvislosti s tradičními dyslektickými obtížemi. Následuje stručné představení výzkumného projektu, který formou expe-rimentální studie prověřoval uvedenou hypotézu obou autorů. Současné výsledky naznačují, že přechod od deklarativního k procedurálnímu zpracování informací se jedincům s dyslexií skutečně nedaří na takové úrovni jako v intaktní populaci. Obě sledované skupiny vykazovaly statisticky vý-znamně odlišné výsledky z hlediska tempa zpracování i chybovosti. V závěru jsou diskutovány mož-nosti praktických dopadů popsaného přístupu při hledání vhodné intervence u jedinců s dyslexií.
Název v anglickém jazyce
Procedural system of learning and dyslexia - new, complex approach to dyslexic difficulties?
Popis výsledku anglicky
The text introduces a rather new approach toward dyslexia - the so called procedural learning diffi-culties hypothesis, which was introduced by R. Nicolson and A. Fawcett in the first decade of this century. A theoretical part of the paper compares declarative and procedural learning systems, sometimes referred to as declarative and procedural memory, and emphasizes their main features and their links to dyslexia. The text then briefly describes an experimental research project which aimed at proving the procedural learning difficulties hypothesis. Our current results show that the transmission from declarative to procedural information processing seems rather difficult in a group of individuals with dyslexia compared to the intact population. The results were statistically signifi-cant when time and an amount of mistakes were considered. Finally the results are discussed from practical perspective, particularly when considering an appropriate intervention for individuals with dyslexia
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F12%2F0594" target="_blank" >GAP407/12/0594: Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Škola jako místo setkávání 2014 aneb Myslím a cítím, tedy jsem: Sborník příspěvků z konference konané 11. dubna 2014
ISBN
978-80-7308-506-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
112-124
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
11. 4. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—