Teachers of German as Norm Authority at Czech Secondary School
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10289818" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10289818 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Deutschlehrer als Normautoritäten an tschechischen Mittelschulen
Popis výsledku v původním jazyce
Ziel des vorliegenden Aufsatzes ist, die Ergebnisse einer Untersuchung vorzustellen, die zu ermitteln versuchte, was Schülern an tschechischen Mittelschulen als Norm des Deutschen vermittelt wird, wer oder was über diese Norm entscheidet und zu welchem Zweck und wie diese Entscheidung aussieht. Die Untersuchung ging theoretisch-methodologisch auf das Normkonzept von Klaus Gloy zurück und bestand aus drei aneinander anknüpfenden Phasen, wobei jede Phase eine jeweils andere zentrale Frage stellte, dementsprechend von einer anderen theoretisch-methodologischen Basis ausging und Daten unterschiedlicher Art ermittelte. In der ersten Phase wurde das Ziel gesetzt, aufgrund von halbstrukturierten Interviews die Konfiguration des Modells des sozialen Kräftefeldes einer Standardvarietät von Ulrich Ammon für den DaF-Unterricht an tschechischen Mittelschulen zu ermitteln. In der zweiten Phase wurde mittels eines Sprachexperiments festgestellt, wie das Sprachmanagement der Deutschlehrer an tschechi
Název v anglickém jazyce
Teachers of German as Norm Authority at Czech Secondary School
Popis výsledku anglicky
The paper introduces to a research about what is presented to students at Czech secondary schools as the norm of the German, further who or what and for what purpose decides about this norm and how this decision looks like. The theoretic-methodological base was the Klaus Gloy's concept of Language Norm, Ulrich Ammnon's model of Social Power Field, the Language Management Theory and the Methodology of Follow-up Interview. It focuses the role of a teacher as the norm-promoting and even norm-establishing authority and at the same time as an arguing power. The research has shown, among other things, that primarily teachers and then textbooks and dictionaries play an important role by teaching German in this social power field. A part of the teachers promotes the norm of standard German, whilst the second part establishes it without realizing. In this case, the norm presented to students is monovariant, from various reasons, including didactic. The teachers demand from themselves a deeper k
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae - Philologica
ISSN
0567-8269
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXIII
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
59-83
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—