Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teachers of German as Norm Authority at Czech Secondary School

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10289818" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10289818 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    němčina

  • Název v původním jazyce

    Deutschlehrer als Normautoritäten an tschechischen Mittelschulen

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ziel des vorliegenden Aufsatzes ist, die Ergebnisse einer Untersuchung vorzustellen, die zu ermitteln versuchte, was Schülern an tschechischen Mittelschulen als Norm des Deutschen vermittelt wird, wer oder was über diese Norm entscheidet und zu welchem Zweck und wie diese Entscheidung aussieht. Die Untersuchung ging theoretisch-methodologisch auf das Normkonzept von Klaus Gloy zurück und bestand aus drei aneinander anknüpfenden Phasen, wobei jede Phase eine jeweils andere zentrale Frage stellte, dementsprechend von einer anderen theoretisch-methodologischen Basis ausging und Daten unterschiedlicher Art ermittelte. In der ersten Phase wurde das Ziel gesetzt, aufgrund von halbstrukturierten Interviews die Konfiguration des Modells des sozialen Kräftefeldes einer Standardvarietät von Ulrich Ammon für den DaF-Unterricht an tschechischen Mittelschulen zu ermitteln. In der zweiten Phase wurde mittels eines Sprachexperiments festgestellt, wie das Sprachmanagement der Deutschlehrer an tschechi

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers of German as Norm Authority at Czech Secondary School

  • Popis výsledku anglicky

    The paper introduces to a research about what is presented to students at Czech secondary schools as the norm of the German, further who or what and for what purpose decides about this norm and how this decision looks like. The theoretic-methodological base was the Klaus Gloy's concept of Language Norm, Ulrich Ammnon's model of Social Power Field, the Language Management Theory and the Methodology of Follow-up Interview. It focuses the role of a teacher as the norm-promoting and even norm-establishing authority and at the same time as an arguing power. The research has shown, among other things, that primarily teachers and then textbooks and dictionaries play an important role by teaching German in this social power field. A part of the teachers promotes the norm of standard German, whilst the second part establishes it without realizing. In this case, the norm presented to students is monovariant, from various reasons, including didactic. The teachers demand from themselves a deeper k

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae - Philologica

  • ISSN

    0567-8269

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    59-83

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus