Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291269" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291269 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem príspevku je pripomenout nekolik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných spolecenských zmen na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové spolecenské potreby. V edukacní teorii hraje stále vetší roli vliv sociální prostredí, ve kterém clovek vyrustá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal spolecenské prostredíza specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje díte- te, za živnou pudu pro jeho další rozvoj a vzdelávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostredí implikuje odmítnutí pokusu o nezávislostpedagogiky na jiných vedních disciplínách a na filosofii. Text rovnež pripomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdelávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i bežnému životu. V (post)moderní dobe se však ono edukacní prostr

  • Název v anglickém jazyce

    Pedagogy as a Science and Social Mission - a Deweyan Inspiration

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to remind a few ideas of John Dewey, which relate to the contemporary considerations of general education. It is mainly a question of the impact of significant social changes in educational practice and of building educational theory. The accelerating pace of development in economic and technical areas give rise to new social needs. The impact of social environment one grows up in plays an increasingly larger role in educational theory. The paper notes that Dewey was the first to consider social environment to be the basis and driving force of mental and emotional development of a child, a breeding ground for its future development and educational opportunities. Dewey's theory linking education with the analysis of social environment implies rejection of attempts at independence of pedagogy from other disciplines and philosophy. The text also recalls Dewey's view that the educational aspects are specific not only to the situations at school but also to everyday

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    e-Pedagogium [print]

  • ISSN

    1213-7758

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2014

  • Číslo periodika v rámci svazku

    III.

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    25-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus