Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291269" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291269 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem príspevku je pripomenout nekolik myšlenek Johna Deweyho, jež mají souvislost se soudobými úvahami o obecné pedagogice. Jde zejména o otázku vlivu podstatných spolecenských zmen na výchovnou praxi a na budování pedagogické teorie. Zrychlující se dynamika rozvoje v ekonomické i technické oblasti vyvolává nové spolecenské potreby. V edukacní teorii hraje stále vetší roli vliv sociální prostredí, ve kterém clovek vyrustá. Text konstatuje, že Dewey jako první systematicky pokládal spolecenské prostredíza specifické východisko i hybnou sílu mentálního a emocionálního rozvoje díte- te, za živnou pudu pro jeho další rozvoj a vzdelávací možnosti. Deweyovské propojení teorie výchovy s analýzou sociálního prostredí implikuje odmítnutí pokusu o nezávislostpedagogiky na jiných vedních disciplínách a na filosofii. Text rovnež pripomíná Deweyho názor, že výchovné a vzdelávací aspekty nejsou vlastní pouze situacím ve škole, ale i bežnému životu. V (post)moderní dobe se však ono edukacní prostr
Název v anglickém jazyce
Pedagogy as a Science and Social Mission - a Deweyan Inspiration
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to remind a few ideas of John Dewey, which relate to the contemporary considerations of general education. It is mainly a question of the impact of significant social changes in educational practice and of building educational theory. The accelerating pace of development in economic and technical areas give rise to new social needs. The impact of social environment one grows up in plays an increasingly larger role in educational theory. The paper notes that Dewey was the first to consider social environment to be the basis and driving force of mental and emotional development of a child, a breeding ground for its future development and educational opportunities. Dewey's theory linking education with the analysis of social environment implies rejection of attempts at independence of pedagogy from other disciplines and philosophy. The text also recalls Dewey's view that the educational aspects are specific not only to the situations at school but also to everyday
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Pedagogium [print]
ISSN
1213-7758
e-ISSN
—
Svazek periodika
2014
Číslo periodika v rámci svazku
III.
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
25-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—