Elementorum varius textus : The atomic and anagrammatic in Optatian's conception of text
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10332901" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10332901 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Elementorum varius textus : Atomistisches und Anagrammatisches in Optatians Textbegriff
Popis výsledku v původním jazyce
Dieses Kapitel behandelt metapoetische und metatextuelle Dimensionen von Optatians Dichtung, und untersucht diese Konzepte mit Hinsicht auf Ideen über seinen Textbegriff. Dieser ist eng mit der Textil-Metapher verbunden, was sich auch in Optatians Gebrauch von Termini wie "texere", "textus" u.ä. niederschlägt. Erst nach Optatian, im Laufe des 4. nachchristlichen Jahrhunderts, hat sich das Wort "textus" von einer allgemeinen Bezeichnung für "das Gewobene" zum literarischen Terminus entwickelt - bis dahin wurde es im Bereich Literatur / Schrifttum / Sprache nur selten benutzt. Parallelen mit Lukrez und Manilius, den einzigen Dichtern vor Optatian, bei diesen dieses Wort zu finden ist, legen nahe, dass Optatian "textus" in Beziehung zu atomistischen Sprachkonzeptionen verstand, für die Variabilität und Dreidimensionalität charakteristisch waren. Solche Textualitätsmodelle, wie in dem Kapitel gezeigt wird, nähern sich dem anagrammatischen Sprachmodel, das Ferdinand de Saussure am Anfang des 20. Jh. entworfen hat. Darüber hinaus findet man in Optatians Gedichten Spuren von einem Glauben an einer konvergenten, einheitlichen Meinung, die in einer gewissen Spannung zu der potentiellen Beliebigkeit der atomistichen Sprachmodelle steht.
Název v anglickém jazyce
Elementorum varius textus : The atomic and anagrammatic in Optatian's conception of text
Popis výsledku anglicky
This chapter returns to the metapoetic and metatextual dimensions of Optatian's poetry, by exploring these concepts in relation to ideas about his "text". If Optatian's concept of a fabricated textuality is intricately interwoven with ideas about textured fabrics, his terminology of "texere" and "textus" is complex: only after Optatian (during the later fourth century) was the term "textus" transformed from a word for something "woven" into an expression for literary production; before this time, the word had been a relatively marginal for literary production. The parallels with Lucretius and Manilius - the only poets who use this word before Optatian - suggest that Optatian understood "textus" in relation to "atomic" ideas of language, characterised by the variability, three-dimensionality and indivisibility of words or letters as verbal "atoms". Such models of textuality, the chapter argues, comes close to the anagrammatic model of language that Ferdinand de Saussure postulated in the early twentieth century: a knowingly poetic strategy of composition, rooted in theologically derived ideas. By the same token, we find in Optatian's poems evidence for a belief in the convergence of single meaning, which exists in tension with the potential arbitrariness integral to atomic model of language.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-14432S" target="_blank" >GA15-14432S: Textus. Vznik konceptu textu v pozdní římské literatuře</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Morphogrammata / The Lettered Art of Optatian : Figuring Cultural Transformations in the Age of Constantine
ISBN
978-3-7705-6127-8
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
341-368
Počet stran knihy
530
Název nakladatele
Wilhelm Fink
Místo vydání
Paderborn
Kód UT WoS kapitoly
—