The changes of the lyrical subject in the Slovene poetry of the sixties (20th Century)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10369859" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10369859 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
—
Název v původním jazyce
Spremembe lirskega subjekta v slovenski poeziji šestdesetih let
Popis výsledku v původním jazyce
Slovensko poezijo v šestdesetih letih 20. stoletja je zaznamoval neke vrste medbesedilni dialog. Značilna je bila heterogenost različnih poetik, delovanje neoavantgarde in soobstajanje različnih poetik. Modernizem v poeziji je prinesel bogastvo podob in simbolov, spremebe v doživljanju verza, odprtost proti različnim jezikovnim eksperimentom pa tudi metamorfoze lirskega subjekta. V nekaterih pesmih se pojavljajo persone, umetne maske lirskega subjekta (Dane Zajc, Svetlana Makarovič). Popularna je bila prva in druga slovnična oblika. V neoavantgardnih tekstih različne glasove zamenja neosebni glas, ki vodi vse ostale - tako kot v antologiji Poker Tomaža Šalamuna. Poezija postaja neosebna, subjekt se decentralizira in defokalizira. Poezija je v tem času tako opozorila na spremenjeno, fleksibilno doživljanje subjektivitete. Lirski subjekt se v poeziji v procesu depersonalizacije tudi lahko pomnoži.
Název v anglickém jazyce
The changes of the lyrical subject in the Slovene poetry of the sixties (20th Century)
Popis výsledku anglicky
Slovene poetry in the sixties of 20th Century became a kind of inter-textual dialogue. The heterogeneity of poetics was a general characterisation for poetry after the avant-garde period, where the co-existence of various poetics appeared. Modernism in the sixties brought striking symbols and metaphors, verse forms, perspectives and linguistic innovations, as well as the metamorphosis of the lyrical subject. One possibility for the changing forms of the lyrical subject is the process by which they have taken over the masque, the persona: we can analyse an assumed role of a character that represents the thoughts of a writer in the literary work by Dane Zajc and Svetlana Makarovič. They began with a specific person the writer presents as his mouthpiece. The lyrical subject expressing his feelings and ideas in the first or second singular or other grammatic forms was, in these neo-avant-garde texts, replaced by a plurality of voices or one generalised voice, who guides the discourse. In Tomaž Šalamun's anthology Poker i n 1966, a k ind of f luid subject worked a round t he decentralised individual,allowing the rupture of space and time.The poet became a kind of impersonal creator of texts. Modernity came to reveal the inconsistency of identity as something monolithic and eternal. Poetry exposed the problem of flexible, fractured identities, the pluralities of voices and the different masques of the lyrical subject as well. All of that depicted the changing features of the identities of the author in poetry. The multiplicity of the lyrical subject constructed the identity of the author.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Słowiańskie tropy : Studia collectanea in honorem Juliani Kornhauser
ISBN
978-83-65432-46-9
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
181-193
Počet stran knihy
385
Název nakladatele
Wydawnictwo "scriptum" Tomasz Sekunda
Místo vydání
Kraków
Kód UT WoS kapitoly
—