Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hegelova fenomenologie světa

Popis výsledku

Autorka interpretuje Hegelovu Fenomenologii ducha jako popis cesty, na níž vědomí na každé "zastávce" formuluje konkrétní model světa. V jednotlivých modelech se kříží deskripce i normativní nárok: modely slouží porozumění situace, v níž vědomí aktuálně žije, ale zároveň jsou i výrazem toho, v jakém světě vědomí chce žít. Formulace modelů proto není jen teoretickým výkonem, ale vždy rovněž stanoviskem, které proměňuje aktuální svět. Cesta Fenomenologie, která je cestou konfliktů, nakonec ústí do světa, v němž vědomí může být svobodné. Tímto světem je skutečnost post-osvícenecké moderny: právě zde totiž vědomí nahlíží, že svět není vůči člověku cizí a že naopak jeho vlastní myšlení vstupuje do světa, např. v podobě moderních institucí, jejichž úběžníkem je rovnost, nikoliv hierarchické vztahy. Proti tradičním interpretacím Hegelovy filosofie představuje autorka čtení, které neústí v suverenitu absolutního ducha pojatého jako čisté myšlení povznesené na předmětnost. Absolutní vědění lze naopak interpretovat jako odmítnutí představy, že by se jednotlivá podoba vědomí mohla považovat za absolutní. Jak čteme v závěru Fenomenologie ducha, nekonečno kypí duchu vstříc z mnohosti, která je ve světě, nikoliv ze suverénní jednoty absolutního ducha.

Klíčová slova

FichteKantreflexivitythe Enlightenmentthe absolutespiritfreedom

Identifikátory výsledku

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hegelova fenomenologie světa

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autorka interpretuje Hegelovu Fenomenologii ducha jako popis cesty, na níž vědomí na každé "zastávce" formuluje konkrétní model světa. V jednotlivých modelech se kříží deskripce i normativní nárok: modely slouží porozumění situace, v níž vědomí aktuálně žije, ale zároveň jsou i výrazem toho, v jakém světě vědomí chce žít. Formulace modelů proto není jen teoretickým výkonem, ale vždy rovněž stanoviskem, které proměňuje aktuální svět. Cesta Fenomenologie, která je cestou konfliktů, nakonec ústí do světa, v němž vědomí může být svobodné. Tímto světem je skutečnost post-osvícenecké moderny: právě zde totiž vědomí nahlíží, že svět není vůči člověku cizí a že naopak jeho vlastní myšlení vstupuje do světa, např. v podobě moderních institucí, jejichž úběžníkem je rovnost, nikoliv hierarchické vztahy. Proti tradičním interpretacím Hegelovy filosofie představuje autorka čtení, které neústí v suverenitu absolutního ducha pojatého jako čisté myšlení povznesené na předmětnost. Absolutní vědění lze naopak interpretovat jako odmítnutí představy, že by se jednotlivá podoba vědomí mohla považovat za absolutní. Jak čteme v závěru Fenomenologie ducha, nekonečno kypí duchu vstříc z mnohosti, která je ve světě, nikoliv ze suverénní jednoty absolutního ducha.

  • Název v anglickém jazyce

    Hegel's phenomenology of the world

  • Popis výsledku anglicky

    The author interprets Hegel's Phenomenology of Spirit as the description of a voyage, during which the consciousness formulates at each stage a concrete model of its world to understand its present situation. In each of these models, description and a normative demand coexist. Thus, the consciousness devices these models to understand its world, while at the same time they are tentative and partial anticipations of a world the consciousness would want to inhabit. In this sense, the formulation of successive world-models is not a mere theoretical act but as well a standpoint that gradually changes the present world. The path of the Phenomenology of Spirit ends once the consciousness has learnt to formulate, and thus as well created, a world in which it exists as a free agent among other free agents. This world is the reality of the post-Enlightenment modernity. At this stage, the consciousness realizes that the world is not a pre-given objectivity, but a realm enlivened by man's reflexivity, this reflexivity taking concrete shape in modern institutions whose aim is to promote equality rather than hierarchical relations. Against traditional interpretations of Hegel's philosophy, the author presents a reading that refuses to interpret absolute knowledge as pure thinking sovereign over objectivity. Quite on the contrary, absolute knowledge is to be interpreted as a refusal of the idea that any individual shape of consciousness could consider itself as absolute. As we read in the very last line of the Phenomenology of Spirit, the infinite "foams forth" from a worldly plurality, not from a sovereign unity of absolute spirit.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7298-338-4

  • Počet stran knihy

    381

  • Název nakladatele

    OIKOYMENH

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy

Druh výsledku

B - Odborná kniha

B

OECD FORD

Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Rok uplatnění

2018