Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hegelova fenomenologie světa

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10377632" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10377632 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hegelova fenomenologie světa

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autorka interpretuje Hegelovu Fenomenologii ducha jako popis cesty, na níž vědomí na každé &quot;zastávce&quot; formuluje konkrétní model světa. V jednotlivých modelech se kříží deskripce i normativní nárok: modely slouží porozumění situace, v níž vědomí aktuálně žije, ale zároveň jsou i výrazem toho, v jakém světě vědomí chce žít. Formulace modelů proto není jen teoretickým výkonem, ale vždy rovněž stanoviskem, které proměňuje aktuální svět. Cesta Fenomenologie, která je cestou konfliktů, nakonec ústí do světa, v němž vědomí může být svobodné. Tímto světem je skutečnost post-osvícenecké moderny: právě zde totiž vědomí nahlíží, že svět není vůči člověku cizí a že naopak jeho vlastní myšlení vstupuje do světa, např. v podobě moderních institucí, jejichž úběžníkem je rovnost, nikoliv hierarchické vztahy. Proti tradičním interpretacím Hegelovy filosofie představuje autorka čtení, které neústí v suverenitu absolutního ducha pojatého jako čisté myšlení povznesené na předmětnost. Absolutní vědění lze naopak interpretovat jako odmítnutí představy, že by se jednotlivá podoba vědomí mohla považovat za absolutní. Jak čteme v závěru Fenomenologie ducha, nekonečno kypí duchu vstříc z mnohosti, která je ve světě, nikoliv ze suverénní jednoty absolutního ducha.

  • Název v anglickém jazyce

    Hegel's phenomenology of the world

  • Popis výsledku anglicky

    The author interprets Hegel&apos;s Phenomenology of Spirit as the description of a voyage, during which the consciousness formulates at each stage a concrete model of its world to understand its present situation. In each of these models, description and a normative demand coexist. Thus, the consciousness devices these models to understand its world, while at the same time they are tentative and partial anticipations of a world the consciousness would want to inhabit. In this sense, the formulation of successive world-models is not a mere theoretical act but as well a standpoint that gradually changes the present world. The path of the Phenomenology of Spirit ends once the consciousness has learnt to formulate, and thus as well created, a world in which it exists as a free agent among other free agents. This world is the reality of the post-Enlightenment modernity. At this stage, the consciousness realizes that the world is not a pre-given objectivity, but a realm enlivened by man&apos;s reflexivity, this reflexivity taking concrete shape in modern institutions whose aim is to promote equality rather than hierarchical relations. Against traditional interpretations of Hegel&apos;s philosophy, the author presents a reading that refuses to interpret absolute knowledge as pure thinking sovereign over objectivity. Quite on the contrary, absolute knowledge is to be interpreted as a refusal of the idea that any individual shape of consciousness could consider itself as absolute. As we read in the very last line of the Phenomenology of Spirit, the infinite &quot;foams forth&quot; from a worldly plurality, not from a sovereign unity of absolute spirit.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-11880S" target="_blank" >GA16-11880S: Duch, příroda a společnost v klasické německé filosofii</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7298-338-4

  • Počet stran knihy

    381

  • Název nakladatele

    OIKOYMENH

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy