Précis knihy Hegelova fenomenologie světa
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10419540" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10419540 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D1KeF6fW~N" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=D1KeF6fW~N</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.26806/fd.v12i1.315" target="_blank" >10.26806/fd.v12i1.315</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Précis knihy Hegelova fenomenologie světa
Popis výsledku v původním jazyce
Pojednání shrnuje základní argumenty knihy Hegelova fenomenologie světa (2018). Autorka se připojuje k tradici, která jenský spis vykládá jako tzv. Bildungsroman, a na tomto pozadí osvětluje pojem světa, který jí slouží jako hermeneutický klíč celkové interpretace knihy. Proti tradičním interpretacím Fenomenologie jako "Bildungsromanu" autorka tvrdí, že se zde "nebuduje" vědomí, ale konkrétní forma světa. Vědomí vychází ve svém vnímání, myšlení a jednání vždy z určitého konceptu světa či světskosti. V tomto smyslu chápe autorka svět jako model skutečnosti podmiňující vědomí ve výkonu poznání i jednání. Postup Fenomenologie je vývojem, v němž se jednotlivé světy coby "konkrétní celky", tedy modely skutečnosti, postupně hroutí, protože skutečnost nedostatečně vystihují. Tento nedostatek se typicky ohlašuje v zakoušených epistemologických, morálních či praktických nezdarech. Absolutní vědění je pojato jako ta úroveň, na níž se podaří formulovat svět, který skutečnosti, alespoň podle Hegelova nároku, nejlépe "odpovídá": tento svět stojí na uznání konečnosti a plurality jakožto konstitutivních principů skutečnosti.
Název v anglickém jazyce
Summary of Hegel's Phenomenology of World
Popis výsledku anglicky
The author presents key arguments advanced in her book Hegel's Phenomenology of the World (2018). From the outset, the author accepts the hypothesis that the Phenomenology can be read as a Bildungsroman. Yet, against traditional interpretations, she avers that it is not the consciousness that "builds itself up"; instead, the reader witnesses a gradual crystallization of a specific world-order. The author argues that the consciousness senses, thinks and acts based on an implicit understanding of what the "world" is. For the author, the world designates a "concrete whole," a "model of reality" that conditions individual acts of consciousness. Consequently, the path of the Phenomenology of Spirit is read as a sequence of world-pictures, most of which are found to be deficient, i.e., they capture reality insufficiently, and thus they disintegrate. This worldly disintegration makes itself manifest in epistemological, moral, or practical failures. Absolute knowledge is a level of knowing that leads to such a conception of a world that captures reality in the most appropriate manner. This world, based on the recognition of finitude and plurality as constitutive principles of reality, can be considered the world of the modern society.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů