Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hledání nových hudebních forem v období hudebního klasicismu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10388438" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10388438 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Hledání nových hudebních forem v období hudebního klasicismu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se soustředí na zásadní estetické spory 18. století, které ovlivnily definici vztahu mezi vokální a instrumentální hudbou, a přispěly k vytvoření nových hudebních forem. Fontenellevo Sonate, que me veux-tu? uvádí do francouzské estetiky kontroverzi, po které bylo obtížné najít způsob, jak obhájit význam čistě instrumentální hudby. Na základě analýzy náhledů klíčových postav tohoto sporu (Batteux, Rousseau a d&apos;Alembert) práce ukazuje, že přetrvávající nedůvěra vůči schopnosti instrumentální hudby naplnit požadovaný účel, ve Francii vedla k potlačení jejího vývoje. A naopak: instrumentální hudba našla zázemí pro svůj dynamický rozvoj v německé rétorické tradici. Jejím přínosem pro definici nových hudebních forem založených na přizpůsobení rétorického modelu se zabývá druhá část práce.

  • Název v anglickém jazyce

    The search for new musical forms in the period of musical classicism

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on the reconstruction of the substantial aesthetic disputes during the 18th century that influenced the definition of the relationship between vocal and instrumental music and contributed to the creation of new musical forms. Fontenell&apos;s sentence Sonate, que me veux-tu? introduces a controversy in French aesthetics, which has been difficult to find a way to defend the meaning of purely instrumental music. On the analysis of the views of key figures of this dispute (Batteux, Rousseau a d&apos;Alembert) a study shows that the persistent distrust in the ability of instrumental music to fulfill the desired purpose has led, in France, to suppress its development. And vice versa: instrumental music has found background for its dynamic development in the German rhetorical tradition - its contribution to the definition of new musical forms based on the adaptation of the rhetorical model is discussed in the second part of the study.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-12892S" target="_blank" >GA17-12892S: Podíl rétoriky a poetiky na vývoji hudebních forem v období hudebního klasicismu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Súradnice estetiky, umenia a kultúry III. Európske estetické myslenie a umelecká tvorba: pramene, metamorfózy a ich relevancia

  • ISBN

    978-80-555-1995-1

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    131-141

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta Prešovskej univerzity

  • Místo vydání

    Prešov

  • Místo konání akce

    Prešov

  • Datum konání akce

    8. 11. 2017

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku