Hledání nových hudebních forem v období hudebního klasicismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10388438" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10388438 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hledání nových hudebních forem v období hudebního klasicismu
Popis výsledku v původním jazyce
Text se soustředí na zásadní estetické spory 18. století, které ovlivnily definici vztahu mezi vokální a instrumentální hudbou, a přispěly k vytvoření nových hudebních forem. Fontenellevo Sonate, que me veux-tu? uvádí do francouzské estetiky kontroverzi, po které bylo obtížné najít způsob, jak obhájit význam čistě instrumentální hudby. Na základě analýzy náhledů klíčových postav tohoto sporu (Batteux, Rousseau a d'Alembert) práce ukazuje, že přetrvávající nedůvěra vůči schopnosti instrumentální hudby naplnit požadovaný účel, ve Francii vedla k potlačení jejího vývoje. A naopak: instrumentální hudba našla zázemí pro svůj dynamický rozvoj v německé rétorické tradici. Jejím přínosem pro definici nových hudebních forem založených na přizpůsobení rétorického modelu se zabývá druhá část práce.
Název v anglickém jazyce
The search for new musical forms in the period of musical classicism
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the reconstruction of the substantial aesthetic disputes during the 18th century that influenced the definition of the relationship between vocal and instrumental music and contributed to the creation of new musical forms. Fontenell's sentence Sonate, que me veux-tu? introduces a controversy in French aesthetics, which has been difficult to find a way to defend the meaning of purely instrumental music. On the analysis of the views of key figures of this dispute (Batteux, Rousseau a d'Alembert) a study shows that the persistent distrust in the ability of instrumental music to fulfill the desired purpose has led, in France, to suppress its development. And vice versa: instrumental music has found background for its dynamic development in the German rhetorical tradition - its contribution to the definition of new musical forms based on the adaptation of the rhetorical model is discussed in the second part of the study.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-12892S" target="_blank" >GA17-12892S: Podíl rétoriky a poetiky na vývoji hudebních forem v období hudebního klasicismu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Súradnice estetiky, umenia a kultúry III. Európske estetické myslenie a umelecká tvorba: pramene, metamorfózy a ich relevancia
ISBN
978-80-555-1995-1
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
131-141
Název nakladatele
Filozofická fakulta Prešovskej univerzity
Místo vydání
Prešov
Místo konání akce
Prešov
Datum konání akce
8. 11. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—