Afekt, výraz performance : Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10389595" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10389595 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Afekt, výraz performance : Proměny melodramatického excesu v kinematografii těla
Popis výsledku v původním jazyce
Tato kniha usiluje o dialog mezi současným afektivním obratem v humanitních vědách a zkoumáním filmové formy. Východisko tvoří model dvousměrného pohybu mezi melodramatickým excesem a afektovou teorií. Melodramatický (nad)žánr využívá určitý repertoár excesivních výrazových prostředků k vyjádření krajních emocionálních stavů či situací, zejména utrpení, které plyne z nedosažitelnosti objektu touhy. Tento melodramatický exces se typicky uplatňuje v momentech, kdy děj ustrne v symbolickém uspořádání a vše se soustředí na gesta a pózy ohromených postav. S daným druhem excesu pracují také četné experimentální filmy, které jej však skrze expresivní a performativní operace s prostorem, časem a tělesností proměňují natolik, až se stává afektivním. Pojem afekt, často vymezovaný jen abstraktně či negativně, lze potom chápat jako výsledek ozvláštnění emocionálních znaků, který vyjevuje, jakým způsobem se těla a objekty zasažené patosem mohou měnit, aniž by se ustálily v rozpoznatelných gestech či symbolech. Na základě specifických stylistických mechanismů tak afekt získává svébytnou estetickou variantu, totiž variantu melodramatickou. Rozbor konkrétních filmů Wernera Schroetera, Kennetha Angera či Carmela Beneho v kontextu spřízněné umělecké a experimentální tvorby ukazuje, jak tento dvousměrný model funguje a jaké podněty může přinést jak pro studium afektů, tak pro filmovou teorii.
Název v anglickém jazyce
Affect, Expression, Performance Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body Affect, Expression, Performance Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body Affect, Expression, Performance Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body Affect, Expression, Performance Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body Affect, Expression, Performance Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body Affect, Expression, Performance : Transformation of Melodramatic Excess in the Cinema of the Body
Popis výsledku anglicky
This book deals with various possible ways in which the formalized expression of emotions that is characteristic of the melodramatic mode can be reinterpreted in the context of experimental cinema, with the work of the director Werner Schroeter being used as a main (but not exclusive) example. The main argument is based on two interrelated ideas. First, the melodramatic mode as a genre-bending category offers a wide repertory of stylistic features designed to express extreme emotional states or situations which can be encompassed by the term "melodramatic excess". This type of excess manifests itself most visibly in moments of intense passion when the plot breaks down and freezes in a static or symbolic arrangement, either through close-up, tableau vivant or montage sequence. All attention is thereby focused on the heroes' gestures and poses which express their emotional state face to face with an intense situation for which they cannot yet find an adequate response. Second, certain experimental films manage to transform the melodramatic excess through "expressive and performative operations" with filmic space, time and bodies, turning the exterior representation of emotions into the immanent expression of affects. In this case, affect is understood as a certain variation of emotions which demonstrates the capacity of bodies to transform while suffering intense pathos, without ever stabilizing in recognizable gestures or symbols. Between the melodramatic excess and the concept of affect (or affect theory) therefore emerges a "two-way movement". On the one hand, certain experimental films (e.g., the films of Werner Schroeter) are able to transform the melodramatic excess in such a way that it becomes affective, on the other hand, the term affect, often defined in abstract or negative ways, thereby gains a specific stylistic variant, the melodramatic one. This book strives to show how this two-way movement works and which new impulses it can bring into the contemporary affect studies and film theory.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7308-768-5
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—