(Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10406695" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10406695 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aDiNhO3hd6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aDiNhO3hd6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
(Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema
Popis výsledku v původním jazyce
The study examines the double temporality of melodrama and the ways in which it can be further developed or transformed. Typical melodramatic moments draw attention to the tension between static, seemingly frozen tableaus and utopian, supposedly endless expression. Certain experimental films (e.g. Werner Schroeter's Der Tod der Maria Malibran) radicalise this tension, making way for all the affective operations that emerge when the two temporalities are played out against each other. At the same time, while these affective operations make the melodramatic moments appear in a different light, they still leave them recognisable as melodramatic. This paper aims to show how this two-way movement between melodrama and experimental cinema, or melodramatic moment and affective interval respectively, works and the new insights it can bring for affect studies and their application in film theory.
Název v anglickém jazyce
(Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema
Popis výsledku anglicky
The study examines the double temporality of melodrama and the ways in which it can be further developed or transformed. Typical melodramatic moments draw attention to the tension between static, seemingly frozen tableaus and utopian, supposedly endless expression. Certain experimental films (e.g. Werner Schroeter's Der Tod der Maria Malibran) radicalise this tension, making way for all the affective operations that emerge when the two temporalities are played out against each other. At the same time, while these affective operations make the melodramatic moments appear in a different light, they still leave them recognisable as melodramatic. This paper aims to show how this two-way movement between melodrama and experimental cinema, or melodramatic moment and affective interval respectively, works and the new insights it can bring for affect studies and their application in film theory.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
NECSUS: European Journal for Media Studies
ISSN
2213-0217
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
25-47
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—