Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

(Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10406695" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10406695 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aDiNhO3hd6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aDiNhO3hd6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    (Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study examines the double temporality of melodrama and the ways in which it can be further developed or transformed. Typical melodramatic moments draw attention to the tension between static, seemingly frozen tableaus and utopian, supposedly endless expression. Certain experimental films (e.g. Werner Schroeter&apos;s Der Tod der Maria Malibran) radicalise this tension, making way for all the affective operations that emerge when the two temporalities are played out against each other. At the same time, while these affective operations make the melodramatic moments appear in a different light, they still leave them recognisable as melodramatic. This paper aims to show how this two-way movement between melodrama and experimental cinema, or melodramatic moment and affective interval respectively, works and the new insights it can bring for affect studies and their application in film theory.

  • Název v anglickém jazyce

    (Un)Frozen expressions: Melodramatic moment, affective interval, and the transformative powers of experimental cinema

  • Popis výsledku anglicky

    The study examines the double temporality of melodrama and the ways in which it can be further developed or transformed. Typical melodramatic moments draw attention to the tension between static, seemingly frozen tableaus and utopian, supposedly endless expression. Certain experimental films (e.g. Werner Schroeter&apos;s Der Tod der Maria Malibran) radicalise this tension, making way for all the affective operations that emerge when the two temporalities are played out against each other. At the same time, while these affective operations make the melodramatic moments appear in a different light, they still leave them recognisable as melodramatic. This paper aims to show how this two-way movement between melodrama and experimental cinema, or melodramatic moment and affective interval respectively, works and the new insights it can bring for affect studies and their application in film theory.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    NECSUS: European Journal for Media Studies

  • ISSN

    2213-0217

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    25-47

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus