Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Melodram jako živý umělecký druh a jeho instrumentální využití v pedagogickém procesu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F19%3A10399592" target="_blank" >RIV/00216208:11410/19:10399592 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Melodram jako živý umělecký druh a jeho instrumentální využití v pedagogickém procesu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato publikace je zaměřena na využití melodramu v pedagogickém procesu. Představuje čtenáři současný stav vědeckého bádání o melodramu v Čechách z hlediska historického vývoje i současných poznatků. Důraz je kladen na český koncertní melodram, který má v celoevropském kontextu bohatou kulturní tradici. Publikace dokládá stylovou rozrůzněnost koncertního melodramu prostřednictvím několika analýz vybraných skladeb soudobých autorů. Uvedené melodramy reprezentují současnou melodramatickou tvorbu z hlediska různých stylů, námětů i pedagogického uplatnění. Provedené analýzy sledují hudební výrazivo s akcentem na sémantickou rovinu melodramu. Analytické sondy upozorňují hlavně na ty výrazové prostředky, které jsou v obou složkách melodramu (slovo a hudba) stěžejní a poskytují možnost další pedagogické aplikace do hudebněvýchovného procesu. Příklady melodramatické tvorby Zdeňka Zahradníka, Emila Viklického, Jana Vičara, Josefa Marka a Jana Duška doplňují také polostrukturované rozhovory s autory analyzovaných děl a dalšími tvůrci melodramů. Jejich výpovědi doplňují celkový obraz o současném melodramu v české kultuře. Práce pojednává melodram jako útvar, který má široké pedagogické uplatnění. Přináší několik podob didaktických aplikací melodramu do pedagogického procesu. Předložené didaktické situace vycházejí z reálné výuky na různých typech škol a poskytují tak mezioborový přesah nejenom do hudební výchovy, ale také dalších příbuzných oborů. Zapojení melodramu do výuky přináší poznání, že tento útvar je pedagogicky nosný, užitečný a efektivní. Umožňuje totiž nenásilné uplatnění tvořivých aktivit a zejména jejich rozsáhlou integraci.

  • Název v anglickém jazyce

    Melodrama as a living art Type ant its instrumental Use in the Educational process

  • Popis výsledku anglicky

    This publication focuses on the use of melodrama in the educational process. It introduces to the reader the current state of scientific research on Czech melodrama from historical development to the newest findings. The emphasis is placed on the Czech concert melodrama, which has a rich cultural tradition in the European context. The publication illustrates the stylistic diversity of the concert melodrama through several analyses of selected compositions by contemporary authors. These melodramas represent the contemporary melodramatic production in terms of different styles, themes and pedagogical utilization. Performed analyses follow the musical expressions with an accent on semantic level of melodrama. Analytical probes draw attention primarily to those expressive means that are essential in both components of melodrama (word and music), and provide the possibility of further pedagogical application in the music-educational process. Examples of melodramatic works by Zdeněk Zahradník, Emil Viklický, Jan Vičar, Josef Marek and Jan Dušek are complemented by semi-structured interviews with the authors of analyzed works as well as other creators of melodrama. Their testimonies provide a broad insight into the contemporary melodrama in Czech culture. The monograph addresses the melodrama as a form with a wide pedagogical use. It brings several forms of didactic application of melodrama into the educational process. Presented didactic situations are based on the real instruction on various types of schools and thus provide an interdisciplinary overlap not only in music education but also in other related areas. The integration of melodrama into education indicates that this form is pedagogically supporting, useful and effective. Therefore, it enables a non-violent application of creative activities and their extensive integration.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7603-089-3

  • Počet stran knihy

    202

  • Název nakladatele

    Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy