Metafory vidění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10391773" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10391773 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metafory vidění
Popis výsledku v původním jazyce
Aristoteles metaforu diskutoval v kontextu rétoriky jako ozdobou řeči. Ačkoliv se s metaforami můžeme setkat v celých dějinách literatury, její systematická filosofická konceptualizace se objevuje až v průběhu 20. století. Pro své úvahy se však omezím na myšlenky o metafoře Paula Ricœura. Metafora má podle něj schopnost objevovat svět. Ricœur rozlišuje živé a mrtvé metafory. Živá metafora je pro něj neklidná, objevuje podobnost tam, kde doposud nebyla spatřována, naopak mrtvá metafora je druhým významem slova. Pro Ricœura má metafora také kognitivní schopnost, jelikož objevuje nové. Proces kognitivního poznávání, spojuje s obrazností a pocity. Metafora tak překračuje strukturu jazyka do vizuality. Můžeme však odmítnout závislost obrazů na jazykovém kódu a posunout problém metafory do vizuality jako takové. David Summers navrhuje jako východisko obrat k obrazům jako takovým a zavádí termín reálná metafora. Reálná metafora je skutečným působením, které je proto přirozeně v přímém kontrastu k obrazným metaforám v jazyce. Summersovo pojetí reálných metafor relativizuje prostor, poukazuje na jeho virtualitu a schopnost obrazu zobrazit nepřítomné. Myslím však, že prostor má i druhou stranu - jíž je čas. Metafora může pracovat i v rámci časovosti, a to jako modalita vidění, která vzájemně propojuje umělecká díla napříč dějinami. Metafory mezi obrazy napříč časem jsou metafory vidění. Co je tedy živou metaforou vidění dneška? Myslím, že jsou to a-kauzální anachronistické propojení děl. To ale neznamená, že by ztrácely svou "doslovnost" - svůj vztah k lineárnímu času (chronologii), naopak, obohacují jej, objevují nové významy v anachronistické časovosti. Metafory vidění jsou tak dynamikou vývoje dějin umění.
Název v anglickém jazyce
Metaphors of Vision
Popis výsledku anglicky
Aristotle discussed metaphor in the context of rhetoric as an ornament of speech. Although metaphors are found in the whole history of literature, their systematic phil- osophical conceptualisation appears as late as in the 20" century. My contemplations, however, will be limited to Paula Ricceura's thoughts about metaphors. In his opinion, a metaphor is capable of discovering the world. Ricoeur differentiates between living and dead metaphors. For him, a living metaphor is restless and finds analogy where none has been seen so far. On the contrary, a dead metaphor is the second meaning of a word. For Ricceura, a metaphor also has a cognitive competence as it discovers new things. He connects the process of cognition with imagery and feelings. The metaphor thus transcends the language structure and extends to visuality. However, we can re- fuse the dependence of images on a language code and shift the issue of metaphor to visuality as such. David Summers suggests turning to images as such and introduces the concept of real metaphor. A real metaphor brings a real effect which is naturally in a sharp contrast with figurative metaphors in language. Summer's concept of real metaphors relativizes the space and points out its virtuality and the ability of an image to depict the absent. However, I believe that the space has also another aspect - it is time. A metaphor can work also with regard to time - as a modality of seeing which interconnects works of art throughout history. Metaphors between images throughout time are metaphors of seeing. What are living metaphors of vision of nowadays? I think they are acausal anachronistic interconnections of works of art. However, this does not mean that they lose their "literal meaning" - their relation to linear time (chronol- ogy). On the contrary, they enrich it and discover new meanings in anachronistic view of time. Metaphors of seeing thus represent the dynamism of the development of the history of art.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Nevidíme, co nevíme
ISBN
978-80-87922-16-3
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
300-308
Název nakladatele
Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
KTF UK, Praha
Datum konání akce
26. 4. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—