Formativní potenciál výchovy prožitkem a sociální pedagogika
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10402200" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10402200 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Formativní potenciál výchovy prožitkem a sociální pedagogika
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem textu je poukázat na možnosti zážitkové pedagogiky v kontextu sociálně pedagogickém. Článek poukazuje na možnosti, jak může sociální pedagogika využít kultivační sílu prožitku a vysvětluje, proč je možné sociální pedagogiku vnímat jako formu životní pomoci. Prostor je věnován teoretickému zdůvodnění formativního potenciálu prožitku v kontextu fenoménu životní každodennosti, působení sociálních pedagogů v praxi a je poukázáno na skutečnost, že zážitková pedagogika může vytvářet vhodné příležitosti pro spolupráci sociálních pedagogů a mladých lidí rozvíjejících alternativní či rizikový životní styl. Je poukázáno na to, že zážitkově laděné programy a činnosti lze využívat u dětí, mládeže a mladých dospělých v oblasti terciární prevence s cílem podpořit silné stránky osobnosti a vytvořit příležitost pro jejich osobní růst i reintegraci do společnosti. V závěru textu jsou prezentovány výsledky výzkumů orientovaných na zážitkovou pedagogiku, které potvrzují pozitivní vliv zážitkově zaměřených projektů na děti a mládež. Metodologicky je text založen na analýze odborné literatury, výzkumů a dalších zdrojů a na teoretické syntéze poznatků.
Název v anglickém jazyce
Formative potential of experience education and social pedagogy
Popis výsledku anglicky
The aim of the text is to highlight opportunities for the usage of experiential pedagogy in the context of social pedagogy. The text emphasizes options how social pedagogy can use cultivation power of experience and explains, why it is possible to understand social pedagogy as a form of a life help, which provides us with a wide frame for the application of experiential pedagogy. Attention is paid to the theoretical explanation of formative potential of an experience in the context of the phenomenon of everydaynesss and the work of social pedagogues in practice. The programmes and activities based on experiential learning are referred to as a tool of tertiary prevention of children, youth and young adults, which may be targeted at the support of their strong character features and create opportunities for their personal growth and reintegration to the society. The text is concluded by the presentation of the research results aimed at experiential pedagogy, which confirm positive impact of experiential programmes on children and youth. The methodological design of the text is based on the analysis of scientific literature, research and other resources and on theoretical synthesis of the findings.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Přínosy a možnosti využití učení a výchovy v přírodě a prožitkem v aktuálním kontextu i v historických souvislostech
ISBN
978-80-87723-47-0
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
8-27
Počet stran knihy
160
Název nakladatele
Palestra
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—