Sociální pedagogika jako ideový a praktický konstrukt
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F22%3A43924906" target="_blank" >RIV/60461373:22810/22:43924906 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální pedagogika jako ideový a praktický konstrukt
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem kapitoly je objasnění různých podob teoreticko-praktického konstruktu explicitně označovaného jako sociální pedagogika a nastínění historických a ideových souvislostí, ve kterých vznikly. Referenčním rámcem příspěvku je teze, že jako věda i jako pomáhající praxe stojí sociální pedagogika na hodnotách lidské důstojnosti, empatii, procesuálním a rozvojovém chápání výchovné pomoci a na vizi demokratické, spravedlivě uspořádané společnosti. Pozornost je věnována zejména sociální pedagogice jako obecné pedagogické teorii (K. Mager, P. Natorp, P. Bergemann), sociální pedagogice jako výchovné péči o ohrožené děti a mladé lidi (G. Bäumerová, H. Nohl), sociální pedagogice jako kritické teorii a mobilizační praxi (K. Mollenhauer, H. Giesecke), sociální pedagogice jako vědě o formativním vlivu prostředí (R. Wroczyński, M. Přadka), sociální pedagogice jako neformální práci s mládeží (L. Böhnisch) a sociální pedagogice jako pomoci v životních situacích (H. Thiersch). V závěru příspěvku je nastíněno současné chápání sociálně pedagogické pomoci na základě rozvojově pojatých sociálně pedagogických principů (G. Eichsteller a S. Holthoff).
Název v anglickém jazyce
Social pedagogy as a conceptual and practical construct
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to clarify the various forms of the theoretical-practical construct referred to as social pedagogy and to outline the historical and ideological contexts in which they arose. The reference framework of the paper is the thesis that as a science and as a helping practice, social pedagogy is based on the values of human dignity, empathy, procedural and developmental conception of educational work and the vision of a democratic, fairly organized society. Particular attention is paid to social pedagogy as a general pedagogical theory (K. Mager,P. Natorp, P. Bergemann), social pedagogy as an educational care for children and young people (G. Bäumerová, H. Nohl), social pedagogy as a critical theory and mobilization practice (K. Mollenhauer, H. Giesecke), social pedagogy as a science analyzing the formative influence of the environment (R. Wroczyński, M. Přadka), social pedagogy as an informal work with youth (L. Böhnisch) and social pedagogy as help in life situations (H. Thiersch). The final synthesis shows that as a science and as a helping practice, social pedagogy is based on the values of human dignity, empathy, procedural and developmental understanding of aid and the vision of a democratic, justly organized society (G. Eichsteller a S. Holthoff).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Príbeh sociálnej pedagogiky. Vývoj, aktuálny stav a budúcnosť sociálnej pedagogiky v slovensko-českom prostredí
ISBN
978-80-568-0533-6
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
11-27
Počet stran knihy
175
Název nakladatele
Trnavská universita
Místo vydání
Trnava
Kód UT WoS kapitoly
—