Město jako "zázračný zápisník": Římské procházky Milady Součkové. K estetice a poetice básnického obrazu.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10403425" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10403425 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4_VXGoMKNB" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=4_VXGoMKNB</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2019.2.3" target="_blank" >10.14712/23366680.2019.2.3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Město jako "zázračný zápisník": Římské procházky Milady Součkové. K estetice a poetice básnického obrazu.
Popis výsledku v původním jazyce
V dubnu 1960 navštívila Milada Součková z amerického exilu Řím a básně inspirované pobytem v Itálii shrnula do své čtvrté sbírky Alla Romana, která vyšla v exilovém nakladatelství v Římě (1966). Pobyt v Římě měl pro Součkovou - exilovou básnířku a básnířku exilu - zcela zvláštní význam: byl pro ni nejen návratem do Evropy, ale především vitalizujícím návratem do světa-města kulturní paměti. Architektura města zaujímá sice v Alla Romana dominantní pozici, ale Řím (a Itálie) je evokován také malířstvím (Poussin, Angelika Kaufmann, Bronzino, Canaletto ad.), přímými intertextovými citáty (Goethe, Chateubriand, Stendhal, Byron ad.) i nepřímými aluzemi (Ovidius, Vergilius, Dante ad.). Také v "římských" básních Milady Součkové tvoří minulost a přítomnost, reálné a imaginované obrazy, aktuální smyslová zkušenost a estetická reflexe navzájem se zrcadlící komplementární vztah. Smyslový dojem vyvolává vzpomínku nebo iniciuje estetickou reflexi a intertextovou i intermediální účast jako dialog s cizími texty i obrazy. Město jako "palimpsest" a freudovský "zázračný zápisník" (Wunderblock), do něhož se otiskují zkušenosti, dojmy, vzpomínky. Konkrétní architektura města, stopy minulých epoch, literárních děl i obrazů, proměněné do básnických obrazů, se estetickou inscenací v básnickém textu stávají znovu čitelnými. Tato poetologická strategie je zde tematizována na příkladu dvou básní: Torquato Tasso a U Via Appia.
Název v anglickém jazyce
The City as a 'Miraculous Notebook': Walks in Rome by Milada Součková. Towards an Aesthetics and Poetics of the Poetic Image.
Popis výsledku anglicky
In April 1960, Milada Součková left her exile in America on a trip to Rome, a trip that would inspire the poems collected in her fourth book, Alla Romana, published in exile by a Roman publisher (1966). Součková's time in Rome had a special significance for the poet - the poet in exile and the poet of exile - representing not only a return to Europe, but more importantly, a revitalizing return to the world-city of cultural memory. While the city's architecture plays a leading role in Alla Romana, the city (and Italy as a whole) is also evoked by references to painters (Poussin, Angelika Kauffmann, Bronzino, Canaletto, etc.), direct intertextual quotes (Goethe, Chateaubriand, Stendhal, Byron, etc.), and indirect allusions (Ovid, Virgil, Dante, etc.). Součková's 'Roman' poems thus fuse together past and present, real with imagined pictures, and actual sensory experience with aesthetic reflections in mirror-like complementarity. Sense impressions evoke memories, or set in motion aesthetic reflections and intertextual and intermedial relations, in dialogue with foreign texts and images. The city becomes a kind of 'palimpsest' and a Freudian 'Mystic Writing Pad' (Wunderblock), inscribed with experiences, impressions and memories. The actual architecture of the city, combined with other traces of past epochs, literary works and paintings, and transfigured into poetic images, is again made legible by an aesthetic staging within the poetic text. This poetic strategy is thematically exemplified by two poems: Torquato Tasso and U Via Appia.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a smysl / Word & Sense
ISSN
1214-7915
e-ISSN
—
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
32
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
109-126
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—