Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"What the Picture Tells Me Is Itself" : The Reflexivity of Knowledge between Brandom and Wittgenstein

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10404126" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10404126 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6gXaF-Q44G" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=6gXaF-Q44G</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3236883" target="_blank" >10.5281/zenodo.3236883</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    "What the Picture Tells Me Is Itself" : The Reflexivity of Knowledge between Brandom and Wittgenstein

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Both Brandom and Wittgenstein base their concepts of experience on the game metaphor and the associated concept of rule. In fact, what Brandom seems to do is further refine Wittgenstein&apos;s vocabulary by specifying the game as the game of giving and asking for reasons and rules as the rules of inference. By replacing the plurality of &quot;games&quot; with the one and only &quot;game&quot;, though, Brandom also lays the ground for a possible discord. This relates particularly to the cognitive significance of different forms of human experience, such as music or art in general, which are treated by Wittgenstein as language games despite their being rather independent of claims and commitments and despite their utterly lacking the representational dimension. In my paper, I will show that with respect to these objections (as phrased, e.g., by Andrew Bowie), one can argue that Brandom is in fact true to Wittgenstein&apos;s instruction to always read his Investigations against his Tractatus. The general idea is to look at the game and picture metaphor as parts of a single concept that both philosophers work on together by going back to the very idealist concept of reflexivity or selfconsciousness.

  • Název v anglickém jazyce

    "What the Picture Tells Me Is Itself" : The Reflexivity of Knowledge between Brandom and Wittgenstein

  • Popis výsledku anglicky

    Both Brandom and Wittgenstein base their concepts of experience on the game metaphor and the associated concept of rule. In fact, what Brandom seems to do is further refine Wittgenstein&apos;s vocabulary by specifying the game as the game of giving and asking for reasons and rules as the rules of inference. By replacing the plurality of &quot;games&quot; with the one and only &quot;game&quot;, though, Brandom also lays the ground for a possible discord. This relates particularly to the cognitive significance of different forms of human experience, such as music or art in general, which are treated by Wittgenstein as language games despite their being rather independent of claims and commitments and despite their utterly lacking the representational dimension. In my paper, I will show that with respect to these objections (as phrased, e.g., by Andrew Bowie), one can argue that Brandom is in fact true to Wittgenstein&apos;s instruction to always read his Investigations against his Tractatus. The general idea is to look at the game and picture metaphor as parts of a single concept that both philosophers work on together by going back to the very idealist concept of reflexivity or selfconsciousness.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Disputatio: Philosophical Research Bulletin [online]

  • ISSN

    2254-0601

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    ES - Španělské království

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    1-22

  • Kód UT WoS článku

    000510848100015

  • EID výsledku v databázi Scopus