Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Preachers or Teachers? Parish Priests and their Sermons in the Late Enlightenment Habsburg Empire

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10406477" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10406477 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rQEZMOad_3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=rQEZMOad_3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/stc.2018.28" target="_blank" >10.1017/stc.2018.28</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Preachers or Teachers? Parish Priests and their Sermons in the Late Enlightenment Habsburg Empire

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores the role parish priests were expected to play in educating the populace of the Habsburg empire at the end of the eighteenth century, and especially how this was manifested in the form and content of their sermons. Emperor Joseph II took a keen interest in the education of future priests and expected them to be good shepherds (pastores boni) and educators to their parishioners. To this end, together with his mother, he carried out several reforms in their education (such as changing theology faculty curricula, introducing pastoral theology as a new subject and establishing general seminaries) and even issued a special decree on 4 February 1783, providing detailed instructions for preachers. The article outlines how future priests were taught to educate their parishioners through their sermons, concentrating on how they followed these instructions in their homiletic practice, which changed the form and content of sermons radically. It is based on archival material concerning the education of future priests (such as court decrees, governmental orders and university curricula), pastoral theology textbooks used at the Prague faculty of theology, and selected printed sermons.

  • Název v anglickém jazyce

    Preachers or Teachers? Parish Priests and their Sermons in the Late Enlightenment Habsburg Empire

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores the role parish priests were expected to play in educating the populace of the Habsburg empire at the end of the eighteenth century, and especially how this was manifested in the form and content of their sermons. Emperor Joseph II took a keen interest in the education of future priests and expected them to be good shepherds (pastores boni) and educators to their parishioners. To this end, together with his mother, he carried out several reforms in their education (such as changing theology faculty curricula, introducing pastoral theology as a new subject and establishing general seminaries) and even issued a special decree on 4 February 1783, providing detailed instructions for preachers. The article outlines how future priests were taught to educate their parishioners through their sermons, concentrating on how they followed these instructions in their homiletic practice, which changed the form and content of sermons radically. It is based on archival material concerning the education of future priests (such as court decrees, governmental orders and university curricula), pastoral theology textbooks used at the Prague faculty of theology, and selected printed sermons.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-06507S" target="_blank" >GA17-06507S: Bohemikální hagiografie o českých světcích od Tridentina do osvícenských reforem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Church History

  • ISSN

    0424-2084

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    55

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    205-224

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85066791187