Co není v kurikulech romštiny na první pohled patrné : Funkce romštiny v životě romských žáků a ve vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10406743" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10406743 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.statpedu.sk/files/sk/o-organizacii/projekty/erasmus/vystupy-vysledky/zbornik-z-konferencie.pdf" target="_blank" >http://www.statpedu.sk/files/sk/o-organizacii/projekty/erasmus/vystupy-vysledky/zbornik-z-konferencie.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co není v kurikulech romštiny na první pohled patrné : Funkce romštiny v životě romských žáků a ve vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zabývá kontextualizací pojmů jazyk a komunikace, a upozorňuje na různé funkce, v nichž se projevuje romština jako mateřština, Varuje přitom před redukcí jazyka na funkci sdělovací. Upozorňuje na jazykovou situaci romských dětí na Slovensku, pro něž je romština mateřským jazykem a vyzdvihuje význam romštiny jako komunikačního jazyka ve vzdělávání. Přibližuje výzkumy ukazující detailně jazykové kompetence a jazykovou socializaci romských dětí. Autor dospívá mimo jiné k závěru, že znalost romštiny na straně pedagoga může pomoci ve vzájemné komunikaci pedagogům i žákům, a může navíc usnadnit i učení slovenštiny.
Název v anglickém jazyce
What isn't visible in Romani language curricula at first sight : Functions of Romani in the life of Romani pupils and in education
Popis výsledku anglicky
In the article the concepts of language and communitation are contextualized and the author pays attention to various functions of Romani language as a mother tongue. He warns about regarding language just as a means of reference function. He shows the language situation of the Romani children in Slovakia with Romani as mother tongue and stresses the importance of Romani as a communicative language in education. He shows the detailed research of language competence and language socialization of the Romani children. The author comes to conclusion that the teacher's knowledge of Romani can help both the teacher and the pupils to communitate, and it can even facilitate teaching and learning Slovak.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Inovácia – rómsky jazyk – inklúzia: výučba rómskeho jazyka metodikou vyučovania cudzieho jazyka
ISBN
978-80-8118-226-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
26-34
Název nakladatele
Štátny pedagogiký ústav Bratislava
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
5. 4. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—