Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

School, languages and power in pretend play of Romani children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10436297" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10436297 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0_4" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0_4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0_4" target="_blank" >10.1007/978-3-030-52588-0_4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    School, languages and power in pretend play of Romani children

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This text explores different language ideologies and different ideologies of childhood and socialization among Romani parents and local teachers of Romani children. It also makes some notes on different modes of learning that the children can come across both inside and outside the school environment. All these features can be linked with the child-structured pretend play with school instruction as the main topic, as I observed it during my stays in one segregated Romani settlement in Eastern Slovakia. Among other functions, this play creates a natural niche of using Slovak, a language of instruction and the second language of children in Gav, which is not used in home environment of the children. I will show that, despite the teachers seeing the Romani settlement as a non-stimulating environment, the children learn many things in many different patterns. Nevertheless, the text presents the settlement and the school not as two different worlds, but as places naturally linked together through child agency.

  • Název v anglickém jazyce

    School, languages and power in pretend play of Romani children

  • Popis výsledku anglicky

    This text explores different language ideologies and different ideologies of childhood and socialization among Romani parents and local teachers of Romani children. It also makes some notes on different modes of learning that the children can come across both inside and outside the school environment. All these features can be linked with the child-structured pretend play with school instruction as the main topic, as I observed it during my stays in one segregated Romani settlement in Eastern Slovakia. Among other functions, this play creates a natural niche of using Slovak, a language of instruction and the second language of children in Gav, which is not used in home environment of the children. I will show that, despite the teachers seeing the Romani settlement as a non-stimulating environment, the children learn many things in many different patterns. Nevertheless, the text presents the settlement and the school not as two different worlds, but as places naturally linked together through child agency.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Social and Economic Vulnerability of Roma People. Key Factors for the Success and Continuity of Schooling Levels.

  • ISBN

    978-3-030-52588-0

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    53-63

  • Počet stran knihy

    253

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Neuveden

  • Kód UT WoS kapitoly