MOTIVACE STUDENTŮ A ABSOLVENTŮ KE STUDIU OBORU SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA - MEZI OSOBNÍM ROZVOJEM A SLUŽBOU?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10413156" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10413156 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QHSg7f2pcQ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=QHSg7f2pcQ</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2020-1-4" target="_blank" >10.5817/SP2020-1-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
MOTIVACE STUDENTŮ A ABSOLVENTŮ KE STUDIU OBORU SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA - MEZI OSOBNÍM ROZVOJEM A SLUŽBOU?
Popis výsledku v původním jazyce
Článek přináší výsledky explorativního výzkumného šetření zaměřeného na z jištění motivací k volbě studia oboru sociální pedagogika. Data byla získána dotazníkovým šetřením u studentů a absolventů z celé ČR (n = 333). Dotazník zkoumal oblasti vnitřní, vnější a smíšené kariérní motivace. Výsledky: u většiny respondentů byla volba oboru ovlivněna vnitřní motivací. Ve struktuře vnitřní motivace se jako nejdůležitější ukázal motiv osobního rozvoje a motiv prospěšnosti pro druhé a společnost. Ve struktuře vnější motivace přikládali respondenti význam konvenčně uznávaným hodnotám, jako je stabilní příjem a sociální jistota. Naopak prestiž nebyla vnímána jako důležitá. Korelační analýza ukázala souvislost individuálně rozvojových, altruistických a oborových motivací. Obor je tedy chápán jako "pomáhající", zároveň je s ním spojen rozvoj osobního potenciálu. U vnitřní motivace nebyly z jištěny rozdíly podle pohlaví, věku, profesního statutu ani podle formy studia. Rozdíly se naopak ukázaly u vnější a smíšené motivace. U mladších respondentů a studentů v prezenční formě studia se více než u starších respondentů vyskytovala vyhýbavá motivace spojená s náhradní volbou studia. Mladší respondenti byli také více ovlivněni přáteli a známými. Pokud jde o smíšenou kariérní motivaci, jako důležitý faktor volby oboru ji uváděli starší respondenti, studenti kombinované formy studia a absolventi v praxi. Tito respondenti také víc než ostatní připouštěli, že v jejich volbě sehrál roli požadavek nadřízeného.
Název v anglickém jazyce
THE MOTIVATION OF STUDENTS AND GRADUATES TO CHOOSE SOCIAL PEDAGOGY - BETWEEN PERSONAL DEVELOPMENT AND PUBLIC SERVICE?
Popis výsledku anglicky
This article interprets the results of exploratory research into the motivation of students to choose the field of social pedagog y. The study data was obtained by means of a survey of students and graduates all over the Czech Republic (n = 333). The questionnaire addressed both intrinsic and extrinsic motivation as well as motivation that combined both. The results suggest that most graduates were primarily influenced by intrinsic motivation, of which the most important themes included personal development and being beneficial to other people and society as a whole. Extrinsic motivation was structured around conventional values such as financial and social security. Prestige, by contrast, was not a significant motivator. Correlation analysis showed a connection among personal development, altruism, and professional expertise as sources of motivation. The field is thus seen as a helping profession that also comes with high potential for personal growth. Intrinsic motivation was not determined by gender, age, professional status, or even the form of study. Extrinsic and combined motivation, however, were influenced by some of these factors. Younger respondents along with full time students had a higher proportion of avoidance motivation related to an alternative choice of study compared to older respondents. Younger respondents were also more influenced by their friends and social circles. Part-time students as well as older respondents and working graduates tended to have a higher proportion of combined motivation. This group was also more likely to admit that their choice of study was influenced by managerial demands and expectations.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica [online]
ISSN
2336-4521
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
79-105
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85085890169