Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Zrcadlo přírody" a druhých u Davida Huma

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10418277" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10418277 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cORKB4UwU1" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cORKB4UwU1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2020.5r.697" target="_blank" >10.46854/fc.2020.5r.697</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Zrcadlo přírody" a druhých u Davida Huma

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek interpretuje Humovu teorii asociace idejí především se zřetelem k podobnos-ti jako jednomu z principů asociace a k obecným idejím (či pojmům) jako zásadnímu produktu asociace. Na základě této interpretace autor tvrdí, že Humovo pojetí podob-nosti a obecných termínů není podmíněno přijetím tzv. &quot;mýtu daného&quot;. V důsledku přijetí tohoto předpokladu však vyvstávají nové otázky, zejména proč asociací vznika-jí zrovna ty obecné pojmy, které reálně vznikají, a jak dochází k jejich intersubjektivní-mu sdílení. Tyto otázky vedou k nutnosti doplnit obrázek mysli jako &quot;zrcadla přírody&quot; ze začátku první knihy Humova Pojednání o lidské přirozenosti obrázkem mysli jako &quot;zrcadla druhých&quot; z jeho druhé knihy.

  • Název v anglickém jazyce

    The "Mirror of Nature" and of Others in David Hume

  • Popis výsledku anglicky

    The article interprets Hume&apos;s theory of association of ideas, primarily with respect to resemblance as one of the principles of association and to general ideas (or concepts) as a principal consequence of association. On the basis of this interpretation, the author argues that Hume&apos;s conception of resemblance and general terms is not conditioned by the acceptance of the so-called &quot;myth of the given&quot;. As a result of accepting this as-sumption, however, new questions arise; in particular, why is it that just those general concepts arise that in fact arise and how are they intersubjectively shared. These ques-tions lead to the need to supplement the image of the mind as a &quot;mirror of nature&quot; from the beginning of Hume&apos;s A Treatise of Human Nature, book I, with the image of the mind as a &quot;mirror of others&quot; from book II.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    697-715

  • Kód UT WoS článku

    000585019200003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85094877475