Romani in child directed speech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10420211" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10420211 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16" target="_blank" >10.1007/978-3-030-28105-2_16</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Romani in child directed speech
Popis výsledku v původním jazyce
The chapter covers several issues connected with acqusition of languages in (Para-)Romani speaking communities (see also Bakker, this volume). The introduction discusses the scarcity of sources covering these topics in Romani linguistics. In the second section on acquisition of Romani the focus is more on competence of children acquiring the language, while the other parts concentrate more on input of Romani and language socialization. Within the context of communities where Romani is used as a main language of socialization both structural and discoursive phenomena of CDS are described. In contexts where other languages are used in communication with children more substantivally than Romani, the focus is mainly on function and cultural context of Romani-derived insertions in CDS.
Název v anglickém jazyce
Romani in child directed speech
Popis výsledku anglicky
The chapter covers several issues connected with acqusition of languages in (Para-)Romani speaking communities (see also Bakker, this volume). The introduction discusses the scarcity of sources covering these topics in Romani linguistics. In the second section on acquisition of Romani the focus is more on competence of children acquiring the language, while the other parts concentrate more on input of Romani and language socialization. Within the context of communities where Romani is used as a main language of socialization both structural and discoursive phenomena of CDS are described. In contexts where other languages are used in communication with children more substantivally than Romani, the focus is mainly on function and cultural context of Romani-derived insertions in CDS.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
The Palgrave Handbook of Romani Language and Linguistics
ISBN
978-3-030-28104-5
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
489-514
Počet stran knihy
596
Název nakladatele
Palgrave MacMillan
Místo vydání
Neuveden
Kód UT WoS kapitoly
—