Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Romani in child directed speech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10420211" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10420211 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-28105-2_16" target="_blank" >10.1007/978-3-030-28105-2_16</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Romani in child directed speech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter covers several issues connected with acqusition of languages in (Para-)Romani speaking communities (see also Bakker, this volume). The introduction discusses the scarcity of sources covering these topics in Romani linguistics. In the second section on acquisition of Romani the focus is more on competence of children acquiring the language, while the other parts concentrate more on input of Romani and language socialization. Within the context of communities where Romani is used as a main language of socialization both structural and discoursive phenomena of CDS are described. In contexts where other languages are used in communication with children more substantivally than Romani, the focus is mainly on function and cultural context of Romani-derived insertions in CDS.

  • Název v anglickém jazyce

    Romani in child directed speech

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter covers several issues connected with acqusition of languages in (Para-)Romani speaking communities (see also Bakker, this volume). The introduction discusses the scarcity of sources covering these topics in Romani linguistics. In the second section on acquisition of Romani the focus is more on competence of children acquiring the language, while the other parts concentrate more on input of Romani and language socialization. Within the context of communities where Romani is used as a main language of socialization both structural and discoursive phenomena of CDS are described. In contexts where other languages are used in communication with children more substantivally than Romani, the focus is mainly on function and cultural context of Romani-derived insertions in CDS.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Palgrave Handbook of Romani Language and Linguistics

  • ISBN

    978-3-030-28104-5

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    489-514

  • Počet stran knihy

    596

  • Název nakladatele

    Palgrave MacMillan

  • Místo vydání

    Neuveden

  • Kód UT WoS kapitoly