Deníková studie o učení se češtině jako cizímu jazyku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10420464" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10420464 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9myxbnFynM" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9myxbnFynM</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Deníková studie o učení se češtině jako cizímu jazyku
Popis výsledku v původním jazyce
Článek přináší výsledky pilotního výzkumu proměn motivace v kurzech češtiny pro studenty na Univerzitě Karlově v Praze. Výzkum se zaměřil na vysokoškolské studenty z USA. Jeho cílem bylo zjistit, zda a jak se proměňuje motivace u studentů v tomto typu kurzu a jaké faktory mají na případnou proměnu vliv. Zvoleným výzkumným nástrojem byly deníkové záznamy, studenti psali po dobu 13 týdnů. K operacionalizaci motivace byl použit model cizojazyčného motivačního sebesystému (L2MSS, Dörnyei 2005, 2009). Zjištěné výsledky potvrdily, že motivace a postoje procházejí proměnou. Klíčový faktor v motivačním profilu představuje učební situace (učitel, kurz, učivo, metodika) a afektivní stav s ní spojený, dále výrazná potřeba integrovat se do cílové kultury a komunikovat s jejími členy, a také potřeba akademického úspěchu. Z výsledků kvalitativní analýzy dat vyplývají pedagogické implikace, využitelné i v jiných typech výuky češtiny jako cizího jazyka.
Název v anglickém jazyce
Diary Study on Learning Czech as a Foreign Language
Popis výsledku anglicky
This paper presents the pilot phase of research studying motivation changes in the Czech language courses at Charles University, Prague. This phase focused on students coming from American universities to Prague for one semester within their Study Abroad. The aim of the research was to find out whether and how motivation to learn Czech changes and what the students themselves consider the key factors playing role in the learning process. L2 Motivational Self System (L2MSS, Dörnyei 2005, 2009) was used to operationalize motivation. The results confirmed that there is a shift of motivation among these students and key factors were identified: the learning situation (teacher, course, syllabus, methodology) and affective states relating to it as well as strong desire to interact with the members of the local culture and to succeed academically. Pedagogic implications were drawn from the findings and can be applied to other teaching contexts.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
127-145
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—