Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10423133" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10423133 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ba6p3NXwuC</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kulturní politika Svazu československých skladatelů v období socialistického realismu perspektivou Václava Dobiáše
Popis výsledku v původním jazyce
Tématem této studie je kulturní politika v hudební oblasti v období československého socialistického realismu. Toto období je analyzováno z pohledu jednoho z ústředních aktérů Václava Dobiáše (1909-1978). Tento komponista, vysoký kulturní činovník Syndikátu českých skladatelů a následně předseda Svazu čs. skladatelů, představuje příklad skladatele, který vzešel z předválečného avantgardního prostředí, ovšem po osvobození v roce 1945 vstoupil do KSČ, s níž spojil svůj umělecký i politický život. Na jeho kulturně politických aktivitách se studie snaží poukázat na postupné přejímání sovětského modelu kulturní politiky, který je bytostně spojen s tvůrčí metodou socialistického realismu. První polovina studie se věnuje Dobiášově působení v Syndikátu českých skladatelů a na Ministerstvu informací, kde vystupoval jako jeden z nejvíce uvědomělých a aktivních kulturních pracovníků. Důraz je především kladen na představení jeho vize o správné a společensky žádané kulturní politice. Pro tuto část jsou zásadním zdrojem informací prameny z Ministerstva informací, Kulturně propagační komise ÚV KSČ a osobní složka Václava Dobiáše uložená ve fondu Svaz čs. skladatelů. Druhá část studie se soustřeďuje na období po roce 1949, kdy byl založen Svaz čs. skladatelů, v jehož Ústředním výboru Dobiáš pravidelně vystupoval a od roku 1952 zastával funkci předsedy. Na základě debat mezi skladateli a hudebními vědci je poukázáno na specifika období socialistického realismu, kdy byla diskutována otázka správné tvorby, mezinárodní spolupráce i vnitřní fungování a význam Svazu čs. skladatelů. V rámci diskuzí je zejména akcentována role Dobiáše na realizaci nové hudební kultury, která měla reprezentovat propagandistický prostředek působení na tehdejšího posluchače. Tato část studie vychází především z fondu Svaz čs. skladatelů, případně měsíčníku Hudební rozhledy vydávaného Svazem čs. skladatelů.
Název v anglickém jazyce
A Music Policy of the Socialist Realism through the Perspective of Composer Václav Dobiáš
Popis výsledku anglicky
The topic of this paper is the Cultural Policy in the field of Music in the time of the Czechoslovak Socialist Realism. This period is analysed from the point of view of one of the central players Václav Dobiáš (1909-1978). This composer, a high cultural official of the Czech Composers Syndicate and subsequently chairman of the Union of Czechoslovak Composers represents a composer that came from the pre-war avantgarde milieu; however, after the liberation in 1945, he joined the Communist party and coupled his artistic and political life with this movement. Using his cultural and political activities, the paper tries to demonstrate a gradual adoption of Soviet model of cultural policy that is inseparably linked to the methods of Socialist Realism. The first part of paper focuses on Dobiáš' work in the Czech Composers Syndicate and in the Ministry of Information where he stood out as one of the most confirmed and active cultural workers. An emphasis is put on his vision of the right and socially desired cultural policy. This part is based on sources from the Ministry of Information, Cultural and Propaganda Committee of the Central Committee in the Czechoslovak Communist Party and also on the personal file of Václav Dobiáš from the Archive of Union of Czechoslovak Composers. The other part of the paper focuses on the period after 1949 when the Union of Czechoslovak Composers was established with Dobiáš in its central committee and since 1952 as a chairman. Based on debates with composers and musicologists, the specifics of the socialist realism period are outlined, when the issue of the right composing was being deliberated as well as international cooperation and inner working and importance of the Union of Czechoslovak Composers. The role of Dobiáš and his impact on realisation of a new musical culture that was supposed to represent a propaganda instrument to affect the listener is emphasised. This part is based on the archive of Union of Czechoslovak Composers, alternatively on the monthly journal Hudební rozhledy edited by the Union.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paginae historiae
ISSN
1211-9768
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
133-162
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—