Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Is the "Happening Subjectivity" Still a Subject? Marc Richir's Conception of Subjective Identity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10430594" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10430594 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2QJCMTc4WZ" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=2QJCMTc4WZ</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Is the "Happening Subjectivity" Still a Subject? Marc Richir's Conception of Subjective Identity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In contemporary French phenomenology, subjectivity is reconsidered as a receiving instance of the phenomenon understood as an event. That is why French authors characterize subjectivity as the &quot;subject&quot; to whom appearing is given (Jean-Luc Marion&apos;s adonne), as the &quot;happening subject&quot; (Henri Maldiney&apos;s existent open to events or Claude Romano&apos;s advenant), or as the subject ceaselessly in movement (Renaud Barbaras&apos; desir or Marc Richir&apos;s aspiration infinie). In this study situated within the framework of the work of Marc Richir, I present his dynamic conception of subjectivity, and then demonstrate why it still makes sense to speak - even in this case of an extremely dynamic receiving instance of appearing - of a &quot;subject&quot; in the sense of Latin sub-jacere (&quot;under-throw&quot;). More precisely, I argue that the conception of &quot;happening subjectivity&quot; necessarily allows for a certain type of subjective persistence or identity - in the sense of a sameness that resists or underlies all changes. In contrast to the classical phenomenology, I demonstrate that the core of this identity must be accounted for otherwise than as the temporal unity of transcendental consciousness or that of Dasein, that it must be understood as both a proto-temporal and proto-spatial unity of that which Richir calls &quot;absolute here&quot;, which is the genetic condition of Husserl&apos;s &quot;zero point&quot; as the centre of all bodily orientations.

  • Název v anglickém jazyce

    Is the "Happening Subjectivity" Still a Subject? Marc Richir's Conception of Subjective Identity

  • Popis výsledku anglicky

    In contemporary French phenomenology, subjectivity is reconsidered as a receiving instance of the phenomenon understood as an event. That is why French authors characterize subjectivity as the &quot;subject&quot; to whom appearing is given (Jean-Luc Marion&apos;s adonne), as the &quot;happening subject&quot; (Henri Maldiney&apos;s existent open to events or Claude Romano&apos;s advenant), or as the subject ceaselessly in movement (Renaud Barbaras&apos; desir or Marc Richir&apos;s aspiration infinie). In this study situated within the framework of the work of Marc Richir, I present his dynamic conception of subjectivity, and then demonstrate why it still makes sense to speak - even in this case of an extremely dynamic receiving instance of appearing - of a &quot;subject&quot; in the sense of Latin sub-jacere (&quot;under-throw&quot;). More precisely, I argue that the conception of &quot;happening subjectivity&quot; necessarily allows for a certain type of subjective persistence or identity - in the sense of a sameness that resists or underlies all changes. In contrast to the classical phenomenology, I demonstrate that the core of this identity must be accounted for otherwise than as the temporal unity of transcendental consciousness or that of Dasein, that it must be understood as both a proto-temporal and proto-spatial unity of that which Richir calls &quot;absolute here&quot;, which is the genetic condition of Husserl&apos;s &quot;zero point&quot; as the centre of all bodily orientations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-16622S" target="_blank" >GA18-16622S: Osobní identita na rozcestí. Fenomenologické, genealogické a hegelovské přístupy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Meta [online]

  • ISSN

    2067-3655

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    RO - Rumunsko

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    58-82

  • Kód UT WoS článku

    000661907100003

  • EID výsledku v databázi Scopus