Test culture from a 'new economy of power relations' perspective
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10432363" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10432363 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MBggo.s0Sv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=MBggo.s0Sv</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/01596306.2021.1919863" target="_blank" >10.1080/01596306.2021.1919863</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Test culture from a 'new economy of power relations' perspective
Popis výsledku v původním jazyce
This study draws on qualitative data to analyse the effect of the national Year 5 test culture on test actors in selected Slovak schools. The test culture is presented in the context of disciplinary power, while the method of analysis follows Foucault's later recommendation to focus more on the 'new economy of power relations'. Such an analysis is more empirically oriented and takes account of, and even emerges from, practical forms of resistance. It allows for a better understanding of the complexity and diversity of social responsiveness to the normative test culture in the school and the relativization of the one-sided power-oriented perception of the effect of testing in school settings. The study presents a critical view of across-theboard perceptions of national large-scale testing that ignore its specific normative setting and how it operates within the cultures themselves.
Název v anglickém jazyce
Test culture from a 'new economy of power relations' perspective
Popis výsledku anglicky
This study draws on qualitative data to analyse the effect of the national Year 5 test culture on test actors in selected Slovak schools. The test culture is presented in the context of disciplinary power, while the method of analysis follows Foucault's later recommendation to focus more on the 'new economy of power relations'. Such an analysis is more empirically oriented and takes account of, and even emerges from, practical forms of resistance. It allows for a better understanding of the complexity and diversity of social responsiveness to the normative test culture in the school and the relativization of the one-sided power-oriented perception of the effect of testing in school settings. The study presents a critical view of across-theboard perceptions of national large-scale testing that ignore its specific normative setting and how it operates within the cultures themselves.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Discourse [online]
ISSN
1469-3739
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
912-928
Kód UT WoS článku
000646928500001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85105285673