Word class peripheries in the Korean grammar teaching
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10434290" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10434290 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
korejština
Název v původním jazyce
Pchumsa pǒmdžuǔi čubjǒngwa hangugǒ munpǒp kjojuk
Popis výsledku v původním jazyce
Slovnědruhová klasifikace tvořila základ popisného rámce tradičních školních gramatik a byla využívána také při výuce cizích jazyků. Klasická kategorizace založená na souborech nutných a dostatečných rysů, ostrých hranicích mezi kategoriemi, rovném statusu jednotlivých členů atd. je však ne zcela adekvátní pro popis přirozených jazyků. V příspěvku je využito novějších metod lingvistické kategorizace vycházejících zejména z kognitivních přístupů a na jejich základě jsou vymezovány slovnědruhové periferie jako subkategorie, které se vyznačují vlastnostmi odlišnými od slověndruhových prototypů. Je navrhováno větší využití těchto zvlášť vymezených subkategorií při výuce korejské gramatiky, což je podepřeno zkušeností, že pro jinojazyčné mluvčí je aktivní i pasivní zvládnutí periferních případů náročnější, než osvojení prototypů.
Název v anglickém jazyce
Word class peripheries in the Korean grammar teaching
Popis výsledku anglicky
Classification into word classes formed the basic descriptive frame of traditional school grammars and was also used also in foreign language teaching. However, the classical categorization based on sets of necessary and sufficient features, sharp boundaries between categories, equal status of individual members, etc. is not entirely adequate for the description of natural languages. The paper applies newer methods of linguistic categorization based mainly on cognitive approaches and on that basis, word class peripheries are defined as subcategories, which are characterized by properties different from prototype members of the word classes. Better use of these specifically defined subcategories in the teaching of Korean grammar is proposed, which is supported by the experience that for foreign language speakers, active and passive acquisition and use of peripheral cases is more difficult than mastering prototypes.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů