Vyjednávání hranic hudebního vkusu: kulturní kapitál mezi Šlágr TV a Radiem Punctum
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10435159" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10435159 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/26482789:_____/21:10152326
Výsledek na webu
<a href="https://www.academia.edu/64498440/Negotiating_the_Frontiers_of_Taste_Cultural_Capital_of_Hybrid_Forms_of_Folk_and_Popular_Music_Vyjedn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD_hranic_hudebn%C3%ADho_vkusu" target="_blank" >https://www.academia.edu/64498440/Negotiating_the_Frontiers_of_Taste_Cultural_Capital_of_Hybrid_Forms_of_Folk_and_Popular_Music_Vyjedn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD_hranic_hudebn%C3%ADho_vkusu</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vyjednávání hranic hudebního vkusu: kulturní kapitál mezi Šlágr TV a Radiem Punctum
Popis výsledku v původním jazyce
Hodnotící postoje hudebních posluchačů a fanoušků hudby jsou ovlivněny společenskými kategoriemi, jako je věk, gender, etnicita, rasa, zdraví nebo třída. V tomto příspěvku se chceme zaměřit na to, jakou roli hraje v hodnocení hudby kulturní kapitál vznikající na průsečících těchto kategorií. Navazujeme na Pierra Bourdieu (1984), který pokládal vkus za nejvýraznější manifestaci habitu - výseč kulturních praktik, v nichž se člověk nebo skupina lidí cítí komfortně, je výrazně determinovaná socioekonomickým statutem a slouží jako jeho manifestace a vymezení vůči jiným skupinám. Cílem našeho příspěvku je otevřít debatu nad hodnocením artificiálního folkloru a hybridních forem lidové a populární hudby, a to i ve vztahu ke kategorii world music. Konkrétně se chceme zaměřit jednak na debaty věnované těmto hudebním formám a vedené jak jejich posluchači a fanoušky, tak i jejich odpůrci a jednak na expertní debatu hudebního žurnalismu a akademické obce. Tyto debaty současně odráží témata hluboké společenské relevance, s nimiž se dlouhodobě potýká nejen česká, ale třeba i srbská nebo rakouská společnost. Otázky společenské koheze nebo uzavírání se do bublin determinovaných vkusem se pokusíme doplnit poukázáním na některé transgresivní hudební praktiky, které však obecnou logiku kolonizace nebo gentrifikace hudebních forem pokládaných za nižší spíše potvrzují.
Název v anglickém jazyce
Negotiating the Frontiers of Taste: Cultural Capital of Hybrid Forms of Folk and Popular Music
Popis výsledku anglicky
Evaluation of music by its listeners and fans is influenced by large social categories, such as age, gender, ethnicity, race, (dis)ability, socioeconomic profile, and social class. In the paper, the authors focus on the role that the complexity of cultural capital plays in the evaluation of music. In this respect, they follow Pierre Bourdieu, who considered taste to be the most significant manifestation of habitus, which he understood as a field of cultural practices in which a person or group feel comfortable, but which is also strongly determined by socio-economic status. The authors aim to open a debate about the evaluation of pseudo-folklore and hybrid forms of folk and popular music, even in relation to the category of world music. Specifically, they are primarily interested in debates devoted to these musical forms that are led both by their listeners, fans, and their opponents, and secondly, in the expert debate of music journalism and the academic community. At the same time, these debates reflect topics of deep social relevance, which have long been facing not only Czech, but also, for example, Serbian and Austrian societies. The authors extend the questions of social cohesion or fragmentation into bubbles determined by taste. They point out some transgressive musical practices, which, however, confirm the general logic of colonization or gentrification of so-called lower musical forms.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Od folkloru k world music: Hudba a kapitál
ISBN
978-80-907033-5-3
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
94-103
Název nakladatele
Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou
Místo vydání
Náměšť nad Oslavou
Místo konání akce
Náměšť nad Oslavou
Datum konání akce
27. 7. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—