Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vyjednávání hranic hudebního vkusu: kulturní kapitál mezi Šlágr TV a Radiem Punctum

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10435159" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10435159 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/26482789:_____/21:10152326

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.academia.edu/64498440/Negotiating_the_Frontiers_of_Taste_Cultural_Capital_of_Hybrid_Forms_of_Folk_and_Popular_Music_Vyjedn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD_hranic_hudebn%C3%ADho_vkusu" target="_blank" >https://www.academia.edu/64498440/Negotiating_the_Frontiers_of_Taste_Cultural_Capital_of_Hybrid_Forms_of_Folk_and_Popular_Music_Vyjedn%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD_hranic_hudebn%C3%ADho_vkusu</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vyjednávání hranic hudebního vkusu: kulturní kapitál mezi Šlágr TV a Radiem Punctum

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hodnotící postoje hudebních posluchačů a fanoušků hudby jsou ovlivněny společenskými kategoriemi, jako je věk, gender, etnicita, rasa, zdraví nebo třída. V tomto příspěvku se chceme zaměřit na to, jakou roli hraje v hodnocení hudby kulturní kapitál vznikající na průsečících těchto kategorií. Navazujeme na Pierra Bourdieu (1984), který pokládal vkus za nejvýraznější manifestaci habitu - výseč kulturních praktik, v nichž se člověk nebo skupina lidí cítí komfortně, je výrazně determinovaná socioekonomickým statutem a slouží jako jeho manifestace a vymezení vůči jiným skupinám. Cílem našeho příspěvku je otevřít debatu nad hodnocením artificiálního folkloru a hybridních forem lidové a populární hudby, a to i ve vztahu ke kategorii world music. Konkrétně se chceme zaměřit jednak na debaty věnované těmto hudebním formám a vedené jak jejich posluchači a fanoušky, tak i jejich odpůrci a jednak na expertní debatu hudebního žurnalismu a akademické obce. Tyto debaty současně odráží témata hluboké společenské relevance, s nimiž se dlouhodobě potýká nejen česká, ale třeba i srbská nebo rakouská společnost. Otázky společenské koheze nebo uzavírání se do bublin determinovaných vkusem se pokusíme doplnit poukázáním na některé transgresivní hudební praktiky, které však obecnou logiku kolonizace nebo gentrifikace hudebních forem pokládaných za nižší spíše potvrzují.

  • Název v anglickém jazyce

    Negotiating the Frontiers of Taste: Cultural Capital of Hybrid Forms of Folk and Popular Music

  • Popis výsledku anglicky

    Evaluation of music by its listeners and fans is influenced by large social categories, such as age, gender, ethnicity, race, (dis)ability, socioeconomic profile, and social class. In the paper, the authors focus on the role that the complexity of cultural capital plays in the evaluation of music. In this respect, they follow Pierre Bourdieu, who considered taste to be the most significant manifestation of habitus, which he understood as a field of cultural practices in which a person or group feel comfortable, but which is also strongly determined by socio-economic status. The authors aim to open a debate about the evaluation of pseudo-folklore and hybrid forms of folk and popular music, even in relation to the category of world music. Specifically, they are primarily interested in debates devoted to these musical forms that are led both by their listeners, fans, and their opponents, and secondly, in the expert debate of music journalism and the academic community. At the same time, these debates reflect topics of deep social relevance, which have long been facing not only Czech, but also, for example, Serbian and Austrian societies. The authors extend the questions of social cohesion or fragmentation into bubbles determined by taste. They point out some transgressive musical practices, which, however, confirm the general logic of colonization or gentrification of so-called lower musical forms.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Od folkloru k world music: Hudba a kapitál

  • ISBN

    978-80-907033-5-3

  • ISSN

    2336-565X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    94-103

  • Název nakladatele

    Městské kulturní středisko v Náměšti nad Oslavou

  • Místo vydání

    Náměšť nad Oslavou

  • Místo konání akce

    Náměšť nad Oslavou

  • Datum konání akce

    27. 7. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku