Imperfektum a perfektum ve školní výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437504" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437504 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ivW3UeG1k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ivW3UeG1k</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Imperfektum a perfektum ve školní výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Imperfektum a perfektum v latině pedstavuje gramatikalizovanou opozici dokonavosti podobně jako v češtině dokonavý a nedokonavý miulý čas. Učebnice latiny v ČR jako první představují impreefektum, protože je jeho tvoření jednodušší a v češtině je nedokonavý minulý čas užíván pro bezpříznakové vyprávění v minulosti. Perfektum se přitom probírá obvykle mnohem později. To má za následek, že studenti perfektum vnímají jako něco doplňkového, méně důležitého a imperfektum jako základní minulý čas. Studenti také s perfektem, které je ve skutečnosti základním minulým časem v latině, zbytečně zápolí.
Název v anglickém jazyce
Teaching Latin Perfect and Imperfect Tense
Popis výsledku anglicky
The imperfect/perfect tense in Latin represents grammaticalized aspectual opposition similarly to the imperfective/perfective past tense in Czech. The imperfective past tense is commonly used for past narrative in Czech, whereas the perfect tense is the main narrative past tense used in Latin. Latin language textbooks in the Czech Republic introduce the imperfect alongside the other infectum (present) stem tenses and verb forms before proceeding to teach those of the perfectum stem. This pedagogical sequencing often causes an unintended consequence where the perfect tense is perceived by the students to be less important than the imperfect tense, which is used much less frequently. Also, students struggle learning the perfect tense because it is often left until the end of the course, if even taught at all due to time constraints.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů
ISSN
1211-3379
e-ISSN
—
Svazek periodika
2021
Číslo periodika v rámci svazku
63/1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
79-105
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—