Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Imperfektum a perfektum ve školní výuce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437504" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437504 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ivW3UeG1k" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0ivW3UeG1k</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Imperfektum a perfektum ve školní výuce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Imperfektum a perfektum v latině pedstavuje gramatikalizovanou opozici dokonavosti podobně jako v češtině dokonavý a nedokonavý miulý čas. Učebnice latiny v ČR jako první představují impreefektum, protože je jeho tvoření jednodušší a v češtině je nedokonavý minulý čas užíván pro bezpříznakové vyprávění v minulosti. Perfektum se přitom probírá obvykle mnohem později. To má za následek, že studenti perfektum vnímají jako něco doplňkového, méně důležitého a imperfektum jako základní minulý čas. Studenti také s perfektem, které je ve skutečnosti základním minulým časem v latině, zbytečně zápolí.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching Latin Perfect and Imperfect Tense

  • Popis výsledku anglicky

    The imperfect/perfect tense in Latin represents grammaticalized aspectual opposition similarly to the imperfective/perfective past tense in Czech. The imperfective past tense is commonly used for past narrative in Czech, whereas the perfect tense is the main narrative past tense used in Latin. Latin language textbooks in the Czech Republic introduce the imperfect alongside the other infectum (present) stem tenses and verb forms before proceeding to teach those of the perfectum stem. This pedagogical sequencing often causes an unintended consequence where the perfect tense is perceived by the students to be less important than the imperfect tense, which is used much less frequently. Also, students struggle learning the perfect tense because it is often left until the end of the course, if even taught at all due to time constraints.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Avriga: Zprávy Jednoty klasických filologů

  • ISSN

    1211-3379

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    63/1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    79-105

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus