Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Suvenýry na pražské Královské cestě jako objekt utváření a vyjednávání autenticity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437569" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437569 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nj7oCgp04v" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nj7oCgp04v</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Suvenýry na pražské Královské cestě jako objekt utváření a vyjednávání autenticity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřila na Královskou cestu v Praze jako hlavní turistickou enklávu v České republice. Cílem bylo vytvořit typologii suvenýru a zhodnotit úroveň autenticity, včetně předložení potenciálu a budoucnosti suvenýru na Královské cestě. V úvodu studie jsou představeny městský turismus a turistické enklávy rámující zkoumané téma. Dále je přiblížena metodologie terénního výzkumu, která sloužila k vymezení důsledků transformace Královské cesty v turistickou enklávu, ke stanovení typologie suvenýru a prosazení inscenované autenticity. Smíšený terénní výzkum se v prostoru Královské cesty zaměřil na zjištění struktury nájemníků provozoven a sortiment nabízeného zboží a služeb. Prodejny se suvenýry zaplnily od 90. let 20. století ze dvou třetin podnikatelé z jihovýchodní, východní a střední Evropy, kteří současně definovali základní typy suvenýrů převažující až dodnes v trase Královské cesty. Sortiment zboží charakterizují zejména sériově vyráběné suvenýry a suvenýry, které ve většině případů postrádají vazbu k české kultuře a tradice. Závěry studie se opírají o syntézu metodologické části, v níž je předložen požadavek formulace a konceptualizace autentického suvenýru. Zároveň jsou zohledněny možné důsledky dopadu pandemie covidu-19, které nahlíží krizi jako příležitost ke konstrukci a vyjednávání autentického suvenýru na Královské cestě.

  • Název v anglickém jazyce

    Souvenirs at the Royal Route in Prague as an object of establishing and negotiating authenticity

  • Popis výsledku anglicky

    The study focuses on the Royal Route in Prague, the main tourist enclave in the Czech Republic. The objective of the study was to formulate a souvenir typology and ascertain the degree of authenticity including presentation of the potential and future of souvenirs at the Royal Route. The study first presents urban tourism and tourist enclaves framing the researched subject. It goes on to describe the field research methodology used for determining the consequences of the Royal Route transformation into a tourist enclave, for definition of souvenir typology and establishment of staged authenticity. Mixed methods research at the Royal Route focused on discovering the structure of shop tenants and assortment of the goods and services offered. Two thirds of souvenir shops have been occupied since the 1990s by entrepreneurs from Southeast, East and Middle Europe who defined basic types of souvenirs that prevail at the Royal Route even today. The assortment of goods they offer consists typically of mass-produced souvenirs, while most of them lack any link to the Czech culture or traditions. The conclusion of the study is based on the synthesis of the methodologic part that raises a requirement for definition and conceptualization of an authentic souvenir. At the same time, the study takes into account any possible impacts of the COVID-19 pandemic that sees the crisis as an opportunity for construction and negotiation of an authentic souvenir at the Royal Route.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Národopisná revue

  • ISSN

    0862-8351

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    270-286

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85122211542