Suvenýry na pražské Královské cestě jako objekt utváření a vyjednávání autenticity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437569" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437569 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nj7oCgp04v" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nj7oCgp04v</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Suvenýry na pražské Královské cestě jako objekt utváření a vyjednávání autenticity
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřila na Královskou cestu v Praze jako hlavní turistickou enklávu v České republice. Cílem bylo vytvořit typologii suvenýru a zhodnotit úroveň autenticity, včetně předložení potenciálu a budoucnosti suvenýru na Královské cestě. V úvodu studie jsou představeny městský turismus a turistické enklávy rámující zkoumané téma. Dále je přiblížena metodologie terénního výzkumu, která sloužila k vymezení důsledků transformace Královské cesty v turistickou enklávu, ke stanovení typologie suvenýru a prosazení inscenované autenticity. Smíšený terénní výzkum se v prostoru Královské cesty zaměřil na zjištění struktury nájemníků provozoven a sortiment nabízeného zboží a služeb. Prodejny se suvenýry zaplnily od 90. let 20. století ze dvou třetin podnikatelé z jihovýchodní, východní a střední Evropy, kteří současně definovali základní typy suvenýrů převažující až dodnes v trase Královské cesty. Sortiment zboží charakterizují zejména sériově vyráběné suvenýry a suvenýry, které ve většině případů postrádají vazbu k české kultuře a tradice. Závěry studie se opírají o syntézu metodologické části, v níž je předložen požadavek formulace a konceptualizace autentického suvenýru. Zároveň jsou zohledněny možné důsledky dopadu pandemie covidu-19, které nahlíží krizi jako příležitost ke konstrukci a vyjednávání autentického suvenýru na Královské cestě.
Název v anglickém jazyce
Souvenirs at the Royal Route in Prague as an object of establishing and negotiating authenticity
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the Royal Route in Prague, the main tourist enclave in the Czech Republic. The objective of the study was to formulate a souvenir typology and ascertain the degree of authenticity including presentation of the potential and future of souvenirs at the Royal Route. The study first presents urban tourism and tourist enclaves framing the researched subject. It goes on to describe the field research methodology used for determining the consequences of the Royal Route transformation into a tourist enclave, for definition of souvenir typology and establishment of staged authenticity. Mixed methods research at the Royal Route focused on discovering the structure of shop tenants and assortment of the goods and services offered. Two thirds of souvenir shops have been occupied since the 1990s by entrepreneurs from Southeast, East and Middle Europe who defined basic types of souvenirs that prevail at the Royal Route even today. The assortment of goods they offer consists typically of mass-produced souvenirs, while most of them lack any link to the Czech culture or traditions. The conclusion of the study is based on the synthesis of the methodologic part that raises a requirement for definition and conceptualization of an authentic souvenir. At the same time, the study takes into account any possible impacts of the COVID-19 pandemic that sees the crisis as an opportunity for construction and negotiation of an authentic souvenir at the Royal Route.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
270-286
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85122211542