Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The city of one hundred souvenir shops: authenticity of souvenirs in Prague

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F20%3A10409745" target="_blank" >RIV/00216208:11310/20:10409745 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=64c59i5vRm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=64c59i5vRm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/14766825.2019.1606228" target="_blank" >10.1080/14766825.2019.1606228</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The city of one hundred souvenir shops: authenticity of souvenirs in Prague

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Souvenirs are one of the symbols of destination. The method of sale and the range available to tourist are also of significant interest. Tourists take souvenirs home as memories of their trip. The question is whether souvenirs use the local potential of a destination. This article investigates the relationship between souvenirs and local culture and heritage, in a case study of Prague&apos;s historic centre, and thus reveals the causes for introducing falsely authentic&apos; and geographically displaced&apos; souvenirs into a particular tourist destination. Prague as a post-socialist urban destination represents a unique case in tourism studies. The survey comprises an analysis of shops and the products offered on the Royal Way&apos;, the most visited part of Prague. This is supplemented by a structured interview with sellers in selected establishments and a questionnaire survey of tourists in this area. The results show that, although there are a number of locally specific souvenirs, the wide range of banal&apos;, globalized&apos;, geographically displaced&apos; or falsely authentic&apos; souvenirs reduces the quality of Prague&apos;s souvenirs in general. The reasons for this can be found in the combination of communist heritage and the transformation processes of 1990s.

  • Název v anglickém jazyce

    The city of one hundred souvenir shops: authenticity of souvenirs in Prague

  • Popis výsledku anglicky

    Souvenirs are one of the symbols of destination. The method of sale and the range available to tourist are also of significant interest. Tourists take souvenirs home as memories of their trip. The question is whether souvenirs use the local potential of a destination. This article investigates the relationship between souvenirs and local culture and heritage, in a case study of Prague&apos;s historic centre, and thus reveals the causes for introducing falsely authentic&apos; and geographically displaced&apos; souvenirs into a particular tourist destination. Prague as a post-socialist urban destination represents a unique case in tourism studies. The survey comprises an analysis of shops and the products offered on the Royal Way&apos;, the most visited part of Prague. This is supplemented by a structured interview with sellers in selected establishments and a questionnaire survey of tourists in this area. The results show that, although there are a number of locally specific souvenirs, the wide range of banal&apos;, globalized&apos;, geographically displaced&apos; or falsely authentic&apos; souvenirs reduces the quality of Prague&apos;s souvenirs in general. The reasons for this can be found in the combination of communist heritage and the transformation processes of 1990s.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Tourism and Cultural Change

  • ISSN

    1476-6825

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    187-200

  • Kód UT WoS článku

    000470645400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85065406111