Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metacognitive processes in reading and their relation to text comprehension of preschool age children

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437880" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437880 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    slovinština

  • Název v původním jazyce

    Metakognitívne procesy pri čítaní a ich vzťah k porozumeniu u predškolských detí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vzdelávacia oblasť Jazyk a komunikácia v ŠVP (2016) je postavená na koncepcii rozvoja gramotnosti v jazykovo (gramotne) podnetnom prostredí. Takéto prostredie sa vyznačuje tým, že dieťa sa prirodzene oboznamuje s písanou rečou a získava potrebné skúsenosti, vedomosti a schopnosti cez čítanie textov rôznych žánrov a následnú prácu s textom. Kapitola popisuje vývin metakognitívnych vedomostí, ktorý je spojený najmä s vývinom teórie mysle a jazykovým vývinom dieťaťa a tiež vývin metakognitívnych procesov monitoringu a regulácie, ktoré sa postupne vyvíjajú vekom dieťaťa, avšak závisia najmä od spätnej väzby od dospelého. Interakcie medzi dospelým a dieťaťom v jazykovo podnetnom prostredí hrajú kľúčovú úlohu vo vývine metakognície v ranom veku a úspešné intervencie v školskom prostredí sú postavené na rovnakých princípoch. Kapitola v neposlednom rade popisuje výsledky z realizovaného výskumu na 99 deťoch s priemerným vekom 6,4 rokov zo šiestich materských škôl s excelentnou implementáciou vzdelávacej oblasti Jazyk a komunikácia. Výsledky poukazujú na to, že vyššia presnosť metakognitívneho monitorovania vlastného porozumenia a metaporozumenia je spojená s vyššou úrovňou porozumenia textu a bohatšou naratívnou produkciou. Presnosť metakognitívneho monitoringu má pritom priamy vzťah s úrovňou implicitného a explicitného porozumenia a úroveň porozumenia predikuje úroveň naratívnej produkcie u detí.

  • Název v anglickém jazyce

    Metacognitive processes in reading and their relation to text comprehension of preschool age children

  • Popis výsledku anglicky

    Chapter 3 Metacognitive processes in reading and their relation to text comprehension of preschool age children focuses on the development of metacognitive knowledge, which is mainly associated with the development of the theory of mind and language development, as well as the development of metacognitive processes of monitoring and regulation, which gradually develop with age but depend mainly on adult&apos;s feedback. The analyses of our data indicate that higher accuracy of metacognitive monitoring of children&apos;s own text comprehension and metacomprehension is associated with a higher level of text comprehension and with more complex narrative production. And also, that the accuracy of metacognitive monitoring has relation to implicit and explicit text comprehension, and the level of text comprehension predicts the level of narrative production in children.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    OSVOJOVANIE GRAMOTNOSTI U DETÍ v podmienkach nového Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách

  • ISBN

    978-80-568-0236-6

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    59-77

  • Počet stran knihy

    107

  • Název nakladatele

    Typi Universitatis Tyrnaviensis

  • Místo vydání

    Trnava

  • Kód UT WoS kapitoly