Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Role of Metacognition in Early Literacy Development

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10465155" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10465155 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.3726/b20261" target="_blank" >https://doi.org/10.3726/b20261</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3726/b20261" target="_blank" >10.3726/b20261</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Role of Metacognition in Early Literacy Development

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metacognition plays an important role in text comprehension and learning. In a literacy rich environment, adult- child interactions during shared- reading sessions enhance metacognitive development because children are given opportunities to think about the story and monitor their comprehension. The natural comparison of two literacy preschool curricula showed that under the innovated preschool curriculum, metacomprehension explained 49 % of the variance in story comprehension in preschoolers, whereas under the old curriculum metacognitive accuracy explained only 3 % of the variance. Moreover, the effect of metacognition on narrative production was mediated by text comprehension. The chapter, therefore, explains the importance of metacognitive instruction in preschool and primary school classrooms for metacognitive development and text comprehension.

  • Název v anglickém jazyce

    Role of Metacognition in Early Literacy Development

  • Popis výsledku anglicky

    Metacognition plays an important role in text comprehension and learning. In a literacy rich environment, adult- child interactions during shared- reading sessions enhance metacognitive development because children are given opportunities to think about the story and monitor their comprehension. The natural comparison of two literacy preschool curricula showed that under the innovated preschool curriculum, metacomprehension explained 49 % of the variance in story comprehension in preschoolers, whereas under the old curriculum metacognitive accuracy explained only 3 % of the variance. Moreover, the effect of metacognition on narrative production was mediated by text comprehension. The chapter, therefore, explains the importance of metacognitive instruction in preschool and primary school classrooms for metacognitive development and text comprehension.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Development of Key Literacy Skills in Early Childhood Education

  • ISBN

    978-3-631-88646-5

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    83-99

  • Počet stran knihy

    132

  • Název nakladatele

    Peter Lang

  • Místo vydání

    Berlin

  • Kód UT WoS kapitoly